تشکر و قدردانی ویژه

در این ترم مشغله های فکری و کاری زیاد بنده باعث شد که نتوانم به مانند ترم های قبل در خدمت دوستان بوده و مطالب وبلاگ را به خوبی بروز کنم.

اما در این میان مساعدت ها و همکاری صمیمانه و بدون چشم داشت سرکار خانم بهتاج  سبب شد که در پایان ترم باز هم بتوانم با قرار دادن خلاصه مطالب دروس به بهترین شیوه تایپ و فایل بندی شده از جانب ایشان تحویل گرفته و در وبلاگ قرار دهم.

مجدد از همکاری و زحمات سرکار خانم بهتاج سپاسگزاری می نمایم.

خلاصه مطالب مخاطب شناسی

برای دربافت خلاصه مطالب مخاطب شناسی - استاد رسول اف - به لینک زیر مراجعه فرمایید

http://www.upitus.net/gago2x2c3xcs

مطالب جلسه آخر متون نخصصی روابط عمومی

 

24  Radio characteristics :

---

 

Advantages :

 

 Local coverage

 Low cost

 High  frequency

 Flexible 

 Low production costs

 Well-segmented  audiences

 

Disadvantages:

 

 Audio   only

 Clutter

  Low  attention getting 

  Fleeting massage

 

25  Television characteristics :

---

 

 Advantages :

 

 Mass  coverage

 High  reach

 Impact of  sight sound and motion

  High prestige

 Low cost per  exposure

 Attention getting

 

Disadvantages:


 Low selectivity

Short message  life

High absolute cost

High production cost

Clutter

 

26  outdoor characteristics :

---

 

Advantages :

 location specifics

 High resolution

 Easily noticed

 

Disadvantages:

 short exposure time requires short ads

  poor image

  Local restictions 

 

 

27  Interactive :

---

 

LA variety of media that allows the consumer to interact with the source of messages , actively receiving information and altering images , responding to questions , and so on.

 

ادامه جزوه کارآفرینی

موانع خلاقیت :

موانع خلاقیت را می توان به دو بعد فردی (درونی) و محیطی ( بیرونی)  تقسیم بندی نمود.

 

موانع فردی عبارتند از:

1- موانع فیزیولوژیک و جسمی مانند بیماری ، تصادف و...

2- بیولوژیک مانند مشکلات ناشی از وراثت و ژنتیک

3- روانی (احساسی/ هیجانی)

4- موانع ادراکی (، مانند سختی مجزا کردن مسئله از سایر امور یا دیدن چیزی که انتظار آن را نداریم یا ندیدن مشکل از زوایای مختلف

 

موانع محیطی خلاقیت عبارتند از:

1- تاریخی

2- موانع خرافی در قالب مذهب و موانع فرهنگی و تعصبات

3- موانع اقتصادی

4- موانع اجتماعی مانند خانواده ، مدرسه و باشگاه

5- موانع سازمانی مانند عدم دسترسی به اطلاعات یا ساختار نامناسب سازمان و ...

6- موانع کلان ساختاری مانند عدم ارتباط بنیادین علمی و صنعتی در کشورهای جهان سوم

 

 

تکنیک ها و روش های افزایش خلاقیت:

بر اساس تجربه و نیز یافته های پژوهشی علمی ، تکنیک های مختلفی را برای افزایش خلاقیت بیان نموده اند که حداقل به دو مورد زیر اشاره می کنیم که عبارتند از:

1) تکنیک بارش فکری یا طوفان مغزی

2) تکنیک دلفی

 

 

بارش فکری :

ازآنجا که اولین دلیل اثربخشی تحرک مغزی افزایش قدرت خلاقیت در گروه است افراد در حالت گروهی بیش از حالت انفرادی تصور خلاق بروز می دهند. رقابت نیز موجب افزایش اثربخشی می گردد.

عدم وجود انتقاد و ارزیابی سریع نیز باعث می شود تا افراد با فراغت خاطر به اظهار نظر بپردازند.  در یک گروه پنج تا هجده نفره افراد نظرات خود را آزادانه مطرح کرده و نتایج حاصل را جمع بندی می نمایند.

 

دلفی:

این تکنیک بیه به تکنیک طوفان مغزی است ، با این تفاوت که افراد ایده های خود را کتبا برای سرگروه ارسال کرده و پس از جمع آوری و جمع بندی ایده ها به اطلاع همه ی افراد رسانده می شودتا نسبت به ایده های پیشنهادی دیگران فکر کنند و ایده ی جدید که به نظرشان می رسد به آنها اضافه نمایند.

این عمل چندین بار تکرار می شود تا در نهایت اتفاق آرا به دست آید.

 

 

موارد مهم و قابل بررسی جهت امتحان :

1- تکنیک دلفی

2- خصوصیات کارآفرین با مثال

3- تعریف کارآفرینی

4- خلاقیت و نوآوری

 

لینک دانلود کلمات درس متون تخصصی

http://uplod.ir/0tzvjfc2x0ul/vocab.xlsx.htm

http://uplod.ir/hxm5u8y1cu5v/vocab_02.xlsx.htm


جزوه کارآفرینی

کارآفرینی :

واژه ی کارآفرینی از کلمه ی فرانسوی Entreprendre به معنای متعهد شدن نشات گرفته و در زبان انگلیسی معادل Enterpreneurship  به معنای ایجاد کار یا اشتغالزایی می باشد و بنابر این تعریف کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازمان دهی، اداره و تقبل کند.

از نظر اقتصاددانان کارآفرین کسی است که منابع ، نیروی کار ، مواد و سرمایه را با هم ترکیب می کند تا ارزش آنها نسبت به قبل بیشتر نماید.

از نظر روانشناسان کارآفرین کسی است که به وسیله ی ویژگی شخصی خود به پیش می رود. ویژگی هایی از قبیل نیاز به کسب کردن یا رسیدن چیزی ، تجربه نمودن ، انجام دادن یا شاید فرار از حوزه ی اختیار دیگران.

کارآفرینی عبارت است از  برایند خلق چیزی باارزش و متفاوت ، از طریق اختصاص زمان و تلاش کافی ، همراه با ریسک مالی ، روانی - اجتماعی ، همچون دریافت پاداش های مالی و رضایت مشخص از نتایج حاصله.

 

نکات با اهمیت در تعاریف کارآفرینی:

1)  کارآفرین کسب و کار جدیدی را راه اندازی می کند.

2) راه اندازی کسب و کار با خلاقیت و نوآوری همراه است.

3) فرد کارآفرین خطر می کند و در راه رسیدن به هدفش ریسک های مختلفی را می پذیرد.

4) کارآفرینی فرایند خلق چیزی باارزش است.

5) کارآفرینی فرایندی است که مستلزم صرف زمان و تلاش کافی است.

6) آنچه ما به عنوان پاداش در فعالیت های کارآفرینانه وجود دارد و رسیدن به استقلال مالی ، کسب درآمد

و همچنین رضایت خاطری است که فرد کارآفرین بعد از انجام کار کسب خواهد کرد.

 

بنابراین فرد کارآفرین کسی است که ،  محصول یا خدمت جدیدی را توام با خلاقیت و نوآوری تولید می کند.

 

 


ادامه نوشته

متون نخصصی روابط عمومی

1          Public Relation

Public  Relations , is a planned process to influence    public  opinion , through  sound  character and proper performance based on mutually satisfactory to way communication .

2          Another  definition:

public relations helps an organization and its publics adapt mutually to each other.

public relation is an organization's  efforts to win the cooperation of groups of people.

 3          " RACE"  model :

 Marston's  four- step "RACE"  model describes the PR process:

  R  =  Research

  A  =  Action

  C  =  Communication

  E  =  Evaluation

 4    Two elements guide the process:

No matter how PR is defined, two elements guide the process:

 

1)  Management :

To succeed , PR must report to top management ,  unimpeded*  by any other group.

2)  Action:

True PR can  not take place without ethical , consistent action.

No amount of persuasion will cover up for poor performance.

 5          Sharpe's  five principles :

 Honest  communication  for credibility

  Openness  and  consistency for confidence.

 Fairness of actions for reciprocity , goodwill.

 2-way communication to build relationships.

 Research and evaluation to determine actions and   adjust for social harmony.

 6   : PR professionals serve as interpreters for the organization.

 

10-second Quiz !

Who is the lady in the blue dress ,  and why is she with present Bush?

 7   : PR professionals serve as management interpreters.

To publics , they interpret management's :

  Philosophies

   Policies

  Programs

  Practices

And as public interpreters

to management ,PR interprets the public's

 Opinions

 Needs

 Desires

Management needs to know what the public thinks about the organization and its practices!

practice :

Now it's your turn ...

Can you think of recent events in which organizations were not correctly interpreting public views?

8    The "public" of public relations:

The " publics" of public relations :

Practitioners must communicate with many different publics at once.

Each public has its own special needs , media habits , and communication requirements.

9    Ways to view our publics :

Ways to view our publics:

 internal or external

 Primary or secondary

  Traditional and future

 Proponents , opponents , and the uncommitted.

10   PR , marketing and advertising :

Public relations , marketing and advertising.

Aren't  they all the same thing?

The answer is ....  not really !

Marketing and advertising traditionally promote products and services.

 Public relations promotes the entire organization.

11   Functions of public relations :

They are numerous !

Writing

 Media relations

 Planning

 counseling

 Research

 Publicity

 Marketing communications

 Community relations

 Consumer relations

 Employee relations

 Government affairs

 Special public relations

 Public affairs

 Web site development

12   Public Relations v.s. Journalism:

scope :

public relations has many components ;  Journalism has only two:  Journalistic writing and media relations.

objectives:

Journalists are objective observers ; Public relations personnel are advocates.

Audience :

Journalists focus on a mass audience ; public relations professionals  focus on defined publics.

Channels :

Journalists use only one channels ; public relations uses a variety of channels .

13   Public Relations v.s. Advertising:

Advertising works through mass ; Public relations relies on a variety of tools.

Advertising addresses external audiences ; Public relations targets specialized audiences.

Advertising is a communication function ; Public relations is broader in scope.

Advertising is a tool ; Public relations often supports advertising campaigns.

14   Public Relations v.s. Marketing:

objectives

Audience

Completion vs. opposition

Role in Management

15 How Public Relations Supports Marketing:

public relations is the "fifth 'p' "  in marketing strategies which are  product,  price,  place and promotion.

There are Eight ways PR supports marketing:

Develops new prospects

Third party endorsements

Generates sales leads

Paves the way for sales calls

Stretches inexpensive literature

Establishes credibility



ادامه نوشته

روز دانشجو مبارک

16 آذر روز دانشجو بر تمام دانشجویان مبارکباد

بین الحرمین عرش خدا روی زمین است

چه کوتاه هست فاصله ظهر غدیر تا ظهر عاشورا !

روز بالا رفتن دست علی تا روز بالا رفتن سر حسین !

در این ایام اگر باران چشمانت فرو ریخت ، کویر قلب ما را هم دعا کن.

مواظب باش

مواظب افکارت باش که به گفتار تبدیل خواهند شد

مواظب گفتارت باش که به کردار تبدیل خواهند شد

مواظب کردارت باش که به عادت تبدیل خواهند شد

مواظب عاداتت باش که به شخصیت تبدیل خواهند شد

مواظب شخصیتت باش که سرنوشتت را خواهند ساخت