قدرت کلمات

كلمات را با دقت خرج كنيم...

کلمه می‌تواند ؛تو را مشتاق کند مثل: "دوستت دارم"
تو را ویران کند مثل: "از تو بیزارم"
تو را تلخ کند مثل: "خسته ام"
تو را سبز کند مثل: "خوشحالم"
تو را زیبا کند مثل: "سپاسگزارم"
تو را سست کند مثل: "نمی‌توانم"
تو را پیش ببرد مثل: "ایمان دارم"
تو را خاموش کند مثل: "شانس ندارم"

کلمه می‌تواند تو را آغاز کند مثل:
از همین لحظه شروع می کنم ،
از همین نقطه تغییر می کنم ،
از همین دم یک طرح نو می زنم ،

🌹🌹🌹

"می توانم ، می خواهم ، می شود"
🌹🌹🌹

۹۰۰ هزار تیراژ برای ۸۰ میلیون نفر!

دکتر مهدی محسنیان‌راد استاد ارتباطات و جامعه‌شناس نوشت: 

"٤٠ سال است که در دانشگاه ارتباطات درس می‌دهم و در این ٤٠ سال به یاد ندارم که آمار تیراژ مطبوعات کاغذی به این راحتی عنوان شود. در طول این ٤٠ سال این آمار شبیه یک راز مگو بود که نباید عنوان می‌شد و مدیران و مسوولان، سعی در پنهان کردن آن داشتند. اما حالا باید از حسین انتظامی تشکر کرد که به عنوان معاون مطبوعاتی، عدد و رقمی از تیراژ مطبوعات را به راحتی اعلام می‌کند و می‌گوید که ٢٠٠ روزنامه داریم و تیراژ آنها در مجموع به ٩٠٠ هزار نمی‌رسد."

ا دامه مطلب را از اینجا بخوانید 

 

تبلیغ غیرمعمول و خلاقانه یک بانک

Citi Bank sponsoring Citi Bike : ایستگاه citi Bike نیویورک با 10،000 دوچرخه و 600 ایستگاه راه اندازی شد.

آموزش روابط عمومی در ایران؛ از علم تا عمل

زهرا علی پور – یادداشتی که برای شماره 90 ماهنامه روابط عمومی نوشتم:

انسان موجودی اجتماعی است که مدام در حال آموزش و فراگیری است و لحظه ای نباید از این امر مهم غافل شود و آموزش و علم آموزی موضوعی غیر قابل انکار است. اما وقتی بحث از آموزش در علم ارتباطات و به ویژه روابط عمومی مطرح می گردد، این بحث دوچندان اهمیت پیدا می کند، چرا که ما در دنیایی به سر می بریم که "عصر ارتباطات و اطلاعات" نام گرفته است و بنابر ماهیت و ویژگی این عصر هر روز اطلاعات و دانش این حوزه دچار تغییر و دگرگونی است و نمی توانیم خود را بی نیاز از به روز کردن اطلاعات بدانیم چرا که بدون این رویکرد محکوم به شکست خواهیم بود. بنابراین بحث آموزش به ویژه در روابط عمومی به شدت باید مورد توجه قرار گیرد چراکه عامل مهم "تعالی و پیشرفت در روابط عمومی است" ولی از علم تا عمل راهی دشوار است.

از برگزاری نخستین دوره های آموزش روابط عمومی در ایران توسط مرحوم «دکتر نطقی» پدر روابط عمومی در ایران سال ها می گذرد و تاکنون نیز ادامه، دانشگاه ها پذیرش بیشتری برای رشته روابط عمومی ایجاد کرده اند و هنوز هم هر ساله در بسیاری از سازمان ها دوره های آموزشی روابط عمومی برگزار می شود، اما هنوز هم یکی از مهم ترین مشکلات روابط عمومی در ایران بحث "آموزش" است. چرا؟  

قبل از پرداختن به ادامه بحث به نظر روابط عمومی ها باید چند نکته را در بحث آموزش مدنظر قرار دهند و ابتدا باید به این سوالات پاسخ دهیم: قرار است در روابط عمومی چه بیاموزیم؟ از که بیاموزیم؟ چرا بیاموزیم و با چه انگیزه ای آموزش ببینیم؟ پاسخ به این سوالات مسائل مهمی را در حوزه آموزش در روابط عمومی برای ما روشن می کند در عین حال باید به این نکته توجه ویژه داشته باشیم که  بسیاری از کارشناسان آموزشی انگیزه و علاقه به کسب آموزش و علم آموزی را زیربنای اصلی در آموزش قلمداد می کنند، چرا که تا انگیزه ای در کار نباشد ارائه بحث های آموزشی به نتیجه نخواهد رسید.

متأسفانه وضعیت حال حاضر روابط عمومی در بحث آموزش رضایت­بخش نیست چرا که هنوز با وجود این همه فارغ التحصیل رشته روابط عمومی و برگزاری دوره های آموزشی در ادارات و سازمان ها هنوز هم پیشرفت چندانی حاصل نشده است و کماکان یکی از مشکلات اساسی روابط عمومی در ایران "آموزش" است.

چرا آموزش روابط عمومی در ایران ناموفق بوده است؟

اولین مسئله­ای که در بحث آموزش روابط عمومی ها مطرح است این است که ما با طیفی از شاغلین روابط عمومی مواجه هستیم که دانش آموخته رشته روابط عمومی نیستند و بعضاً از دیگر واحدهای سازمانی به روابط عمومی ارجاع داده می شوند و با وضعیت و جایگاه روابط عمومی آشنا نیستند؛ و این هم نشأت گرفته از این رویکرد است که برخی از مدیران ارشد سازمانی هنوز درک درستی از جایگاه روابط عمومی در یک سازمان ندارند و برخی از مدیران روابط عمومی نیز بر اساس تخصص و تجربه به سمت و مدیریت گماشته نشده اند.

 لذا همین عدم آشنایی با جایگاه روابط عمومی موجب شده است که اگر مدیران ارشد افرادی را از دیگر واحدها به روابط عمومی بفرستند بدون درنظر گرفتن این که آیا تخصص و تجربه و دانش لازم را در این زمینه دارند حضور این افراد را به رسمیت بشناسند و این مسئله منجر شده است که برای این دست افراد که جزو شاغلین محسوب می شوند هر ساله توسط اساتید روابط عمومی دوره های آموزشی برگزار شود. ولی چون انگیزه و علاقه لازم را ندارند بنابراین توفیقی هم حاصل نخواهد شد و در نهایت منجر به این مسئله شده است که ما با جامعه بی انگیزه در این حوزه مواجه باشیم که درصد علم آموزی کمی دارند.

از طرفی برخی مدیران روابط عمومی هم سهم بسزایی در این بی انگیزگی دارند، چرا که به اعتقاد برخی صاحبنظران، جامعه روابط عمومی ایران چندان که نیاز است خود را مقید به آموزش نمی بیند و این واقعیتی است که در جامعه روابط عمومی ایران شاهد هستیم؛ ولی نقشی که مدیران روابط عمومی در این زمینه دارند بسیار مهم است، نیروی انسانی جزو سرمایه اجتماعی یک سازمان محسوب می شود و عاملی جهت رشد و بهره وری آن سازمان است. لذا وقتی کارگاه و یا دوره ای در آن سازمان برگزار می شود حداقل توقع این است که این آموزش ها کاربردی و عاملی در جهت ارتقای واحد سازمانی باشد و اینجا نقش مدیر روابط است که از کارمند و پرسنلی که در این دوره ها شرکت کرده است نتیجه عملی بخواهد. بارها در برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی مشاهده شده است که کارمندان شرکت کننده صرفاً به دنبال تهیه گزارش به مدیریت خود از دوره برگزار شده و یا در نهایت گواهی نامه شرکت در دوره آموزشی هستند. در صورتی که کمتر مدیر و سازمانی پیدا می شود که به جنبه علمی و کاربردی این آموزش ها اهمیت دهد و این که چقدر این آموزش توانسته است کاربردی و در عمل اجرا شود و مشکل خبرنویسی، گزارش نویسی، مقاله نویسی، روابط عمومی الکترونیک و ... را در روابط عمومی مربوطه مرتفع نماید. بنابر این علم و عمل دو حلقه به هم پیوسته و وابسته اند که باید همیشه مد نظر قرار گیرد.

مسئله دوم در بحث آموزش در روابط عمومی، مربوط به مباحث دانشگاهی است که از چند منظر قابل نقد و بررسی است. در این خصوص باید عنوان نمود که با وجود پذیرش تعداد زیاد دانشجویان روابط عمومی در سال­های اخیر اما هنوز هم مبحث آموزش در حوزه روابط عمومی با مشکلات فراوانی روبرو است. حتی با وجودی که بسیاری از شاغلان روابط عمومی هم به این دوره ها روی آورده اند ولی در عمل مشخص می باشد که انگیزه اصلی، بیشتر "مدرک گرایی" است تا "آموزش کاربردی" و حتی گاهی آن دسته از فارغ التحصیلانی هم که مشغول به کار می شوند در حین کار مشخص می شود به بسیاری از حوزه های تخصصی تسلط ندارند و آموزش شان کاربردی نبوده است. مسئله مهم دیگر این است که بحث های آموزشی در حوزه روابط عمومی کاربردی نیستند؛ مثلا هنوز دانشجوی فارغ التحصیل روابط عمومی به گونه­ای عملیاتی و اصولی نمی تواند یک خبر، گزارش و یا مقاله تدوین نماید.

نکته مهم دیگر این است که بسیاری رشته روابط عمومی را رشته ای سهل و ساده می انگارند. در صورتی­که اگر جایگاه روابط عمومی را به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تصمیم گیری و اتاق فکر سازمانی درنظر بگیرند به راحتی در می یابند که دانش روابط عمومی امروزه صرفاً خبر و گزارش نیست؛ روابط عمومی اتاق فکری است که با وجود دنیای ارتباطات و رشد فزآینده تکنولوژی های و ابزارهای نوین ارتباطی، باید به تمامی حوزه ها تسلط داشته باشد و اطلاعاتش به روز باشد.  

انواع آموزش در حوزه روابط عمومی

در این قسمت به انواع آموزش هایی که می تواند مفید باشد اشاره­ای گذرا خواهد شد.

1-    آموزش هاي دانشگاهي 

 تربیت نیروی متخصص برعهده محیط های آموزش عالی و دانشگاهی است و نیروی ماهر و متخصص جزو سرمایه های هر سازمانی محسوب می گردند. لذا باید توجه ویژه ای به آموزش های کاربردی و نه تنها صرفاً نظری نمود.

2- آموزش قبل از اشتغال به كار 

اگر قرار است نیرویی وارد محیط کار در روابط عمومی شود و اگر آن نیرو تخصص و تحصیلات مرتبط را ندارد حداقل قبل از شروع به کار آموزش هایی را برای وی در نظر بگیرند تا با تکنیک های روابط عمومی و ابزارهای نوین ارتباطی آشنایی یابد.


3- آموزش هاي حين خدمت

 آموزش حین خدمت کارمندان تنها ارائه بحث آموزشی صرف نیست چرا که به اندازه کافی در کتاب های روابط عمومی به آن پرداخته شده است. هدف اصلی از برگزاری این دوره ها باید افزایش مهارت باشد و این که بتوان در عمل، مباحث مرتبط با روابط عمومی را کاربردی تر اجرا کرد. ضمن اینکه ارائه مباحث تکراری نمی تواند راهگشا باشد؛ آموزش باید با توجه به اطلاعات و نیازهای روز باشد و هرساله اگر این دوره ها برگزار می شود، بر دانش، مهارت و افزایش کارایی ها بیفزاید.

     
4- آموزش هاي تخصصي براي پذيرفتن مسئوليت

به نظر می آید بحث آموزش در روابط عمومی صرفاً متوجه کارمندان و دانشجویان نیست بلکه  آموزش و افزایش دانش و مهارت تخصصی باید متوجه مدیران نیز باشد. چراکه طی سال های متوالی برخی از افراد به دور از ضابطه مندی و بدون تخصص و تجربه لازم به سمت مدیریت روابط عمومی منصوب شدنده­اند.

لذا با توجه به مباحث ارائه شده فوق می توان نتیجه گرفت:

1- از مهم ترین معظلات روابط عمومی ها نداشتن پرسنل آموزش دیده و عدم به کار گیری فارغ التحصیلان رشته روابط عمومی است که تاثیر مهمی در بهروه وری و ارتقای روابط عمومی دارد.

2- نبود انگیزه و علاقه مندی لازم در کارکنان روابط عمومی به منظور فراگیری مباحث تخصصی، یکی دیگر از نقاط ضعف مرتبط با موضوع آموزش روابط عمومی است که می بایست مدیران و دست اندرکاران روابط عمومی برای آن تدبیری بیندیشند.

3- بازنگری در سرفصل های آموزشی روابط عمومی و کاربردی کردن بحث های آموزشی در حوزه روابط عمومی می بایست در دستور کار دانشگاه های مرتبط قرار گیرد.

و سخن آخر اینکه روابط عمومی ها باید به این باور برسند که در دنیای امروزه دیگر نباید منتظر ماند تا اطلاعات-خود به خود- در اختیارشان قرار گیرد، بلکه باید خود به سراغ اطلاعات بروند و دانش خود را به روز نگهدارند. چراکه تکنیک ها و ابزارهای ارتباطی مدام در حال تغییر و اطلاعات هر روز در حال به روز شدن است؛ بنابراین خود باید به دنبال آموزش بروند نه این که آموزش به سراغ آنها بیاید و این مهم می تواند گامی اساسی در موفقیت روابط عمومی ها به شمار آید.

منبع: ماهنامه روابط عمومی

 

 

زنان موفق تر از مردان در صنعت روابط عمومی جهان

یادداشتی با عنوان «زنان موفق تر از مردان در صنعت روابط عمومی جهان» نوشتم که در سایت کاوشگران روابط عمومی منتشر شد:

 در حال حاضر حضور موفق و هوشمند زنان در صنعت روابط عمومی جهان به بالاترین نقطه اوج رسیده است و حضوری فعال و چشمگیر را در این عرصه تجربه می کنند، با این وجود که در کشورهای پیشرفته زنان بیشتر از مردان در روابط عمومی ها حضور دارند اما هنوز درآمد کمتری نسبت به مردان دریافت می کنند که همواره مورد اعتراض زنان در روابط عمومی ها بوده است.  

حضور زنان در صنعت روابط عمومی جهان قابل توجه می باشد و نشان دهنده نقش موثر و هوشمند آنان در عرصه روابط عمومی است که تا چه حد توانسته اند موفق و تاثیرگذار باشند و ظرفیت های خود را نشان دهند. طبق آمار و گزارش های موجود، انجمن روابط عمومی آمریکا (PRSA ) بیش از 21 هزار عضو دارد که سه چهارم آن را زنان تشکیل می دهند، موسسه راگان نیز از حضور 85 درصدی زنان در صنعت روابط عمومی آمریکا خبر می دهد و طبق آمارهای مشابه سایر موسسات روابط عمومی نیز زنان 60 درصد در صنعت روابط عمومی حضور دارند و این در حالی است که سهم مردان در عرصه این صنعت 40 درصد است .

این موفقیت تنها به حضور زنان در روابط عمومی کفایت نمی کند بلکه گزارش ها خبر از حضور موفق و قدرتمند زنان در این عرصه می دهند به طوریکه خبرگزاری پی آر ویک از حضور موفق زنان در جوایز سال روابط عمومی خود خبر می دهد و می گوید بیش از نیمی از لیست برندگان و جوایز روابط عمومی را زنان به خود اختصاص دادند، همچنین دیگر برگزار کنندگان این جوایز روابط عمومی نیز سهم زنان را برای دریافت جوایز روابط عمومی قابل توجه دانستند.

مطالعات نشان می دهد که شرکت های متعلق به زنان به ویژه در آمریکا دو برابر موفق تر بوده اند، همچنین مجله تایم نیز در گزارشی خبر داد، طبق مطالعات انجام شده در شرکت هایی که زنان نقش مدیریت ارشد شرکت را برعهده داشته اند بازده بالاتر و در نتیجه سود سهام نیز بیشتر بوده است. ولی اعتراض اغلب زنان متخصص روابط عمومی در  آمریکا و جهان حاکی از این مورد است که چرا با وجودی که زنان 80 درصد از صنعت روابط عمومی را تشکیل می دهند نتوانسته اند در سطوح مدیریتی به کار گرفته شوند و هنوز هم از بین پنج موقعیت رهبری برای مدیریت روابط عمومی ، چهار موقعیت به مردان اختصاص دارد و زنان تنها یک سهم دارند و در واقع زنان شانس کمتری برای رهبری شرکت ها و موسسات روابط عمومی دارند.

نقش زنان در این صنعت با وجود آن که به موفقیت بیشتر انجامیده اما هنوز مساوی نیست و مورد رضایت جامعه زنان روابط عمومی جهان نمی باشد در سالی که گذشت انتخاب های دو نهاد و انجمن بزرگ روابط عمومی در سطح جهان و انتخاب روسای این انجمن های معتبر جهانی و رسیدن کرسی ریاست آن ها به زنان نوید ظهور هوشمند و موفقیت آمیز آنان در زمینه صنعت روابط عمومی جهان است که می تواند در ارتقای موقعیت و جایگاه آن ها تاثیر بسزایی داشته باشد.  

بر اساس خبرهای منتشر شده، در سال 2014 ریاست انجمن بین المللی روابط عمومی (IPRA )  به دکتر زِهرا گنگور مسلمان ترکیه ای رسید و او از اوایل ژانویه 2014 به طور رسمی و قانونی ریاست ایپرا را بر عهده خواهد گرفت . زهرا کنگور دورۀ کارشناسی را در رشته ادبیات انگلیسی گذرانده و دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در رشته ارتباطات می باشد.

او پیش از تاسیس مرکز مشاوره روابط عمومی، 20 سال در زمینه اقتصادی به روزنامه نگاری پرداخت. همچنین او یکی از اعضای TUHID  (جامعه روابط عمومی ترکیه) می باشد. گنگور از بنیان گذاران و عضو سابق هیئت مدیره KAGIDER  (جامعه زنان کارآفرین ترکیه) نیز بوده است.همچنین بر اساس رأی اعضای مجمع رهبری انجمن روابط عمومی آمریکا (PRSA )کتی باربر توانست ریاست این انجمن را در سال 2015 از آن خود کند. کتی باربر در سال های گذشته نیز عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی آمریکا و پیش از این خزانه دار انجمن در سال 2012 و دبیر انجمن در سال 2011 بوده است.

با نگاهی به این دو انتخاب مهم می توان دریافت که در آینده رشد و توسعه صنعت روابط عمومی جهان متوجه حضور موفق و چشمگیر زنان خواهد بود و نقش آنان در پیشرفت سازمان ها و روابط عمومی نباید نادیده گرفته شود. چرا که بیشتر زنان متخصص و حرفه ای روابط عمومی عدم به کارگیری زنان در سطح رهبری ارشد در روابط عمومی ها را عجیب و غریب می دانند چرا که آمار نشان می دهد با این حضور حداکثری زنان در صنعت روابط عمومی و این حقیقت که این حضور و موفقیت های کسب شده نشان از حرکت هوشمند زنان در عرصه کسب و کار دارد، لذا نباید زنان در اقلیت قرار گرفته و باید شانس بیشتری برای مدیریت در این عرصه را به دست آورند چرا که آنان اعتقاد دارند کسب و کار ها می توانند موفق و برنده باشند اگر زن ها رهبری روابط عمومی ها را به عهده بگیرند!

باید دید در سال های آینده این دو انتخاب مهم در سطح دو نهاد بین المللی روابط عمومی می تواند زمینه توانمندی و هوشمندی زنان در عرصه صنعت روابط عمومی جهان را نوید داده و در رسیدن به خواسته های آنان اثربخش باشد؟  


گوگل، محل تفریح یا فضای کاری؟

شرکت گوگل همواره از نظر فضای کاری زبانزد و سرآمد شرکت‌های تکنولوژی بوده است. این شرکت از این جهت یکی از آرزوهای میلیون‌ها علاقه‌مند به آی تی یا متخصص این صنعت است. نوع آزادی‌ها، رفاه و فضای سرگرمی که در این شرکت برای کارکنان آن ارایه می‌شود، رشک بسیاری را برمی‌انگیزد و البته در عین حال تاثیر قابل توجهی در کارکرد و بازدهی نیروی انسانی مشغول به کار در این شرکت نیز دارد. این عکس به دفتر گوگل در شهر زوریخ سوییس اختصاص دارد؛ جایی که کارکنان می‌توانند در میانه کار روزانه در چنین فضایی فراغتی حاصل کنند

ویکی پدیا فارسی 10 ساله شد

دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا 10 ساله شد. بخش فارسی ویکی پدیا تا امروز بیش از 341 هزار مقاله به زبان فارسی منتشر کرده است .

ویکی‌پدیای فارسی در دسامبر سال 2003 فعالیت خود را آغاز کرد و تعداد مقاله‌های آن تا روز 16 دسامبر 2004 به هزار مقاله رسید و تا روز 10 جولای 2012 این مقاله‌ها از 200 هزار مورد فراتر رفت .

به گزارش ویکی‌پدیا، به تنهایی در ماه ژانویه سال جاری میلادی نزدیک به 50 هزار مقاله فارسی به ویکی‌پدیا اضافه شد و چند روز بعد یعنی در روز 19 فوریه 2013 شمار مقاله‌های فارسی ویکی‌پدیا از مرز 300 هزار گذشت .

ویکی پدیا به زبان انگلیسی بیش از چهار میلیون و چهار هزار مقاله، به عربی بیش از 251 هزار و به زبان ترکی 221 هزار مقاله دارد. مقالات دانشنامه ویکی پدیا توسط کاربران آن تهیه و ویرایش می‌شود و عضویت در آن آزاد است .

منتقدان ویکی پدیا می‌گویند از آنجایی که هر کس به اینترنت دسترسی داشته باشد امکان ویرایش مقالات آن را دارد، اطلاعات این دانشنامه لزوما معتبر نیست و برخی از مقالات آن بی طرفانه نوشته نشده است .

اما حامیان ویکی پدیا می‌گویند با نظارت انبوه کاربران هر بخش و برخی دیگر از سیاست‌های سایت، اشتباهات و جهت گیری مقالات این دانشنامه می‌تواند کاهش یابد .

منبع

اخراج مدیر روابط عمومی به دلیل یک اظهار نظر "نژادپرستانه"

سی ان ان گزارش داد:

مدیر روابط عمومی یک شرکت رسانه ای در انگلیس به دلیل انتشار نوشته ای نژادپرستانه از کار برکنار شد.

او قبل از ترک کشورش به سمت آفریقای جنوبی برای گذراندن تعطیلات در این کشور به شوخی در سایت توئیتر متنی را منتشر کرد اما همین اقدام کافی بود تا شغل خود را از دست بدهد و در کمتر از چند ساعت با سیلی از نظرات اعتراض آمیزی از سراسر جهان روبه رو شود.
خانم "جستن ساکو" مدیر بخش روابط عمومی شرکت "آی اِی سی" فعال در بخش رسانه در انگلیس، قبل از آغاز پرواز 12 ساعته از لندن به سمت شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی این متن را سایت شبکه اجتماعی توئیتر منتشر کرد: "به آفریقا می روم امیدوارم ویروس ایدز نگیرم ... این فقط یک شوخی است ... من سفید پوست هستم".
این نوشته توئیتری نه تنها واکنش شدید و منفی 500 عضو صفحه "ساکو" را به دنبال داشت بلکه برخی از سایت های اینترنتی هم این نوشته را باز انتشار داده و آن را نوشته ای نژادپرستانه توصیف کردند. این مسئله واکنش های و نظرات اعتراض آمیز گسترده ای را از کاربرانی  از کشورهای مختلف به همراه داشت.
به دنبال این اتفاقات، شرکت "آی اِی سی" بلافاصله با صدور بیانیه ای اعلام کرد: نوشته توئیتری توهین آمیز، بیان کننده نظرات یا ارزش های ما نیست. به طور بسیار جدی به این مسئله رسیدگی می کنیم. این کارمند به شرکت ما ارتباطی ندارد." این نوشته به معنی معلق شدن این کارمند در شغلش بود.

منبع

رشد خیره‌کننده کاربران واتس‌اَپ

برنامه واتس‌اَپ (WhatsApp ) رشد بسیار سریعی در میان برنامه‌های پیام‌رسان موبایلی دارد.
جدیدترین آمار تعداد کاربران این نرم‌افزار شاهدی بر این مدعاست.
در چهار ماه گذشته واتس‌اَپ توانسته ۱۰۰ میلیون کاربر جدید را جذب کند، که با این حساب اکنون تعداد کل مشترکان این برنامه به ۴۰۰ میلیون نفر بالغ می‌شود.
جان کوم (Jan Koum ) موسس واتس‌اَپ می‌گوید آنها بدون صرف حتی یک دلار بابت تبلیغات یا بازاریابی، این ۴۰۰ میلیون کاربر را به دست آورده‌اند.
آقای کوم که پیش‌تر کارمند یاهو بوده، دلیل این موفقیت خیره‌کننده را معرفی واتس‌اَپ توسط خود کاربران به همکاران و دوستان می‌داند.
بر اساس این گزارش، ۴۰۰ میلیون کاربر واتس‌اَپ روزانه ۱۶ میلیارد پیام ارسال و ۳۲ میلیارد پیام دریافت می‌کنند و ۵۰۰ میلیون عکس نیز جابجا می‌نمایند.
به این ترتیب واتس‌اَپ بزرگ‌ترین پیام‌رسان چندسکویی اجتماعی در جهان به شمار می‌رود.
از دیگر نرم‌افزارهای مشابه واتس‌اَپ می‌توان به اسنپ‌چت (Snapchat )، وی‌چت (WeChat )، آی‌مسیج (iMessage )، فیس‌بوک مسنجر (Facebook Messenger ) و کیک مسنجر (Kik Messenger ) اشاره کرد.
گفتنی است واتس‌اَپ برای ارسال پیام از ارتباط دیتا و یا وای‌فای استفاده می کند و لذا هزینه‌ای بابت پیامک به کاربر تحمیل نمی‌نماید.
البته دانلود و استفاده از واتس‌اَپ در سال اول رایگان است و پس از آن، متقاضیان می‌توانند فقط با پرداخت ۹۹ سنت در سال، همچنان از مزایای این برنامه پرطرفدار بهره‌مند گردند.

منبع

5 نکته برای خوانده شدن متون مطبوعاتی

  در متن تان از اصطلاحات سخت و پیچیده و فنی استفاده نکنید. بیشتر خوانندگان نه آن ها را می فهمند نه به آن ها علاقه دارند. متن تان باید طبیعی و ساده باشد و در نوشتن آن، قواعد زبانی به خوبی رعایت شده باشند. ادامه مطلب 

چشم انداز آینده؛ رشد روابط عمومی، افول روزنامه نگاری

یاهو اجوکیشن فهرستی مشاغل رو به افول و مشاغل رو به رشد را منتشر کرده که در آن روابط عمومی و روزنامه نگاری هم جای دارند.

بر اساس این فهرست، انتظار می رود که در آمریکا روابط عمومی تا سال شش سال دیگر، 23 درصد رشد داشته باشد درحالی که طی همین مدت، مشاغل روزنامه نگاری 8 درصد کاهش یابد. یاهو بر این باور است که در آینده متخصصان روابط عمومی جایگزین روزنامه نگاران خواهند شد.

رشد سریع رسانه های نوینی مانند فیسبوک، توئیتر، ردایت و غیره همچنین افزایش تعداد خروجی های خبری کلاسیک، و در نتیجه سخت تر و پیچیده تر شدن روابط عمومی از دلایل اصلی رشد این حرفه عنوان شده است چرا که پیچیده تر شدن باعث تخصصی تر شدن و ترقی هر حرفه ای می شود. به علاوه، خبرنگاران نیز شروع به انجام دادن کار به صورت رایگان در اینترنت کرده اند.

یاهو در ماه می نیز در مطلبی مشابه به رشد روابط عمومی و افول روزنامه نگاری اشاره کرده بود.

منبع:  کاوشگران روابط عمومی

پذیرش های بی رویه دانشجوی روابط عمومی تا کی ادامه دارد!

پذیرش این مساله که طی چند سال اخیر پذیرش های بی رویه دانشجو های در رشته های مختلف توسط دانشگاه ها و بدون در نظر گرفتن نیاز کشور موجب پایین آمدن ارزش علم و دانش شده است، بدیهی و آشکار است.

یکی از دانشگاه هایی که در این زمینه فعالانه دانشجو می پذیرد دانشگاه علمی و کاربردی است و یکی از رشته هایی که به شدت طی یکی دو سال اخیر با پذیرش زیاد مواجه بوده، رشته روابط عمومی است. چندی پیش خبری خواندم که یکی از مسوولان دانشگاه  علمی کاربردی خبر داده بود که احتمال ایجاد دوره دکترا! در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد و در متن خبر نیز از قول این مقام مسوول آمده بود : «دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی بنا ندارد به شکل بی‌رویه به سمت گسترش تحصیلات تکمیلی برود و این گسترش کاملا حساب شده و بسته به نیاز دانشگاه یا صنایع متقاضی است . »!در این که این دانشگاه همچنان که از اسمش پیداست باید آموزش هایش علمی و کاربردی باشد شک و شبهه ای نیست اما سوال اصلی اینجاست که با روندی که مشاهده می شود حداقل برای پذیرش رشته روابط عمومی در این دانشگاه نه تنها پذیرش ها بی رویه است بلکه در آینده برای صنعت روابط عمومی ایران مشکل ساز خواهد شد و آمارها حاکی از آن است که این پذیرش ها کاملا بی حساب و بدون نیازسنجی سازمان ها و ادارات متقاضی صورت می گیرد و شاید به جرات بتوان گفت در نگاهی به اجمالی به دفترچه ثبت نام در آزمون این دانشگاه برای رشته روابط عمومی بیشترین پذیرش را دارد و  حتی در اقدامی که سال گذشته صورت پذیرفت و روال جاری این دانشگاه تبدیل شد نه فقط برای رشته روابط عمومی بلکه برای بسیاری از ارشته های تحصیلی پذیرش دانشجوی بدون آزمون در اولویت قرار گرفت !

ولی نکته ای که در این زمینه حایز اهمیت است این مساله است که در حال حاضر با این روند پذیرش علاوه بر این که نوعی سهل انگاری مسوولان زیربط مشهود است، فضیلت علم و دانش روابط عمومی نیز بسیار پایین آمده و برای بسیاری ،تحصیل در رشته روابط عمومی به عنوان کسب وجهه و پرستیژ شخصیتی محسوب می شود بدون درنظر گرفتن جایگاه آن ، چون از دید این افراد رشته روابط عمومی نسبت به سایر رشته های ساده انگاشته می شود و همچنین پله ای برای مدرک گرایی و ارتقای موقعیت شغلی بدون درنظرگرفتن مهارت و کاربردهای علمی و عملی این رشته است.

متاسفانه در این زمینه، پذیرش ها بدون درنظرگرفتن ماهیت رشته روابط عمومی و عدم شناخت جایگاه  این رشته و صرفا در راستای گسترش رشته روابط عمومی و تعداد پذیرفته شدگان از سوی مسوولان مدنظر قرار گرفته است و این چالش آموزشی در جایگاهی مطرح است که متخصصان روابط عمومی همگی بر این نکته  تاکید دارند که همه نمی توانند متخصص روابط عمومی تربیت شوند چرا که شرط اول علاقه مندی و داشتن ویژگی های شخصیتی وکسب مهارت و صلاحیت لازم در حوزه روابط عمومی است و تنها افرادی در این حوزه موفق می شوند که صلاحیت ها و دانش کاربردی لازم را کسب کرده باشند.

همچنین مهم ترین مساله این پذیرش های بی رویه در این است که کیفیت آموزش روابط عمومی جای خود را به کمیت پذیرش دانشجو داده است بدون توجه به این مهم که آیا این آموزش ها تاکنون  کاربردی بوده اند یانه؟ این پذیرش ها و تربیت دانشجو تاکنون چند متخصص حرفه ای روابط عمومی و کارشناسان زبده تحویل جامعه روابط عمومی داده است و آیا توانسته نیاز آموزشی ادارات و سازمان ها را برطرف نماید؟ و چقدر این آموزش های علمی و کاربردی منجر به کسب مهارت حرفه ای در حوزه روابط عمومی شده است؟ چرا با وجودی که کارکنان شاغل در روابط عمومی اکثریت در طی این سال ها در دانشگاه علمی کاربردی پذیرش شده اند هنوز شکاف آموزشی کارکنان روابط عمومی ها حل نشده است و مشکل اصلی روابط عمومی عدم آموزش های کاربردی است؟اماسوال اساسی اینجاست که روند پذیرش تا کجا پیش خواهد رفت و ادامه خواهد داشت ؟ آیا وقت آن نیست به کیفیت آموزش در روابط عمومی و این گونه بی مبالاتی پایان داده شود!

همایش نکوداشت دکتر کاظم معتمدنژاد برگزار می شود

همایش "نکوداشت دکتر کاظم معتمدنژاد" 23 آذر 1392برگزار می شود.

 انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با همکاری انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، انجمن جامعه شناسی ایران و دانشگاه علامه طباطبایی، همایش یک روزه ای را با عنوان "نکوداشت استاد دکتر کاظم معتمدنژاد؛ زمینه ها و مسائل مطالعات ایرانی ارتباطات و فرهنگ" برگزار می کند.

این همایش در نخستین روز از هفته پژوهش (شنبه 23 آذرماه) در سالن شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی از ساعت 14 تا 19 برگزار می شود.

استاد دکتر کاظم معتمدنژاد "پدر علوم ارتباطات در ایران" است که در حوزه های مختلف ارتباطات، روزنامه نگاری، حقوق و اخلاق حرفه ای و جامعه اطلاعاتی طی 50 سال اخیر نقش موثر و موسس داشته و از اعتبار ویژه ای در محافل و مراکز علمی و فرهنگی ایران و جهان برخوردار است.

در این همایش که گروه های ارتباطات دانشگاه های علامه طباطبائی، تهران، امام صادق (ع)، آزاد اسلامی و سوره شرکت دارند، دکتر حسام الدین آشنا، دکتر حسینعلی افخمی، مهندس نصرالله جهانگرد، خانم دکتر شهیندخت خوارزمی، دکتر هادی خانیکی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر سعیدرضا عاملی، دکتر محمدمهدی فرقانی، دکتر محمد امین قانعی راد، دکتر مسعود کوثری،دکتر محمدمهدی محسنیان راد، دکتر احمد میرعابدینی و دکتر حسن نمکدوست به ایراد سخنرانی می پردازند.

مقالات ارائه شده به این همایش، در "ارج نامه استاددکتر معتمد نژاد" منتشر خواهد شد.

دبیرخانه علمی: انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات: خیابان آل احمد، دانشکده علوم  اجتماعی دانشگاه تهران،   تلفن:  88338952  -   فاکس: 88338952

دبیرخانه اجرایی: روابط عمومی شرکت مخابرات ایران: خیابان سهروردی شمالی، خیابان شهید توپچی، پلاک 3 طبقه اول، تلفن: 88382131 ، فاکس: 88463043

منبع

 

نقش تلفن های هوشمند در زندگی روزمره

براساس نتایج تحقیقاتی که اخیرا درباره نحوه ، زمان و مکان استفاده گوشی‌های هوشمند توسط کاربران انجام شده مشخص شده است که اکثر کاربران در همه شرایط زندگی خود از تلفنهای هوشمند استفاده کرده و هیچ تلاشی در پنهان کردن استفاده خود از این نوع دستگاه ها ندارد.

ادامه نوشته

اعتیاد به اطلاعات؛ عوارض جانبی گوشی‌های هوشمند

گزارشی جدید حاکی از این است که داشتن اسمارت‌فونهایی با نمایشگرهای بزرگتر منجر به استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف در زمینه‌های متفاوت شده و به این شکل استفاده از اطلاعات افزایش پیدا می‌کند.

براساس گزارش CNN ، در این گزارش جدید ادعا شده هرچه نمایشگرهای اسمارت‌فون ها بزرگتر باشند، ‌وسوسه کاربران برای تماشای فیلم، استفاده از GPS ، و یا سرکشی به شبکه‌های اجتماعی بیشتر خواهد شد.

ادامه نوشته

رییس ایپرا: امروزه روابط عمومی دیجیتال دیگر وجود ندارد

رییس انجمن بین المللی روابط عمومی در نهمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی ایران گفت:طی این سال ها روابط عمومی اجتماعی شده است چرا که با قابلیت های شبکه های اجتماعی می توانیم روابط بین افراد و سازمان ها را تسهیل نموده و آنی و به راحتی با نظرات مخاطبان و مشتریان آشنا شویم و همین رابطه دوسویه موجب ایجاد روابط عمومی هوشمند می شود و از این رو روابط عمومی اجتماعی شده است. کامل 

روابط عمومی هوشمند ؛ مبانی و ویژگی ها

دکتر حسین امامی- روابط عمومی هوشمند، در پی تبیین آینده و چشم انداز سازمان است. این روابط عمومی بیانگر این واقعیت است که مشتریان، کارکنان و مدیران سرنوشت مشترک دارند و این احساس را در سازمان تداعی می کنند که همگی در یک قایق قرار داریم و سرنوشت ما به هم گره خورده است. جزییات بیشتر  

آیا رسانه‌ های اجتماعی ما را هوشمندتر می‌ سازند؟

نوجوانان آمریکایی روزانه بیش از 7.5 ساعت خود را به شکل آنلاین سپری می‌کنند و در روز از تلفن‌های همراه خود 60 بار استفاده می‌کنند. درحالیکه این اعداد و ارقام ترس و وحشت را در قلب والدین ایجاد کرده و بر از دست رفتن زندگی معنا دار تاسف می‌خورند اما برخی مزایای واقعی برای زندگی اشباع شده توسط تکنولوژی وجود دارد از جمله اینکه افراد جوان زمان به مراتب بیشتری را برای کسب اطلاعات جدید سپری می‌کنند و تعامل آنها با مخاطبان گوناگون نسبت به هر زمان دیگری از تاریخ بسیار بیشتر شده است. بیشتر 
 

 

فراخوان مقاله برای نشست پژوهشی هشتمین همایش جهانی روابط عمومی

اتحادیه بین المللی مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پذیرای مقالات پژوهشی متخصصان روابط عمومی و ارتباطات است. مقالات مذکور یک روز پیش از آغاز هشتمین همایش جهانی روابط عمومی در یک نشست پژوهشی ارایه می شوند. تمرکز این نشست، بر نیاز امروز کنشگران ارتباطات برای آگاه بودن از تغییرات جامعه و نحوه تلقی مردم از ارتباطات و استفاده از آن است. امری که سازمان ها را وا می دارد تا تصمیم گیری ها، ارتباطات و اقدامات خود را بر اساس آگاهی و مسئولیت پذیری کامل بنا کنند.  ادامه مطلب 

باز هم وبلاگ!

هنوز هم هر رسانه ای جای خاص خودش را دارد ، با وجود شبکه های اجتماعی ولی هنوز هم وبلاگ را از همه بیشتر می پسندم و دوست دارم! یک ویژگی خاصی دارد. نمی دونم نظرم این جوریه دیگه ! وبلاگ دوست داشتنی تره!

اثر بخشی؛ مهمترین سوال بی پاسخ همایش های روابط عمومی

زهرا علی پور - متاسفانه به ویژه در سال های اخیر یکی از پیامدهای منفی برگزاری برخی از این نشست ها و همایش های تخصصی ناموفق این بوده است که به جای این که محیطی ایجاد شود تا شرکت کنندگان بر اساس میل و رغبت و با انگیزه علم و احساس دانش آموزی در این گردهمایی شرکت کنند، مخاطب و شرکت کننده شرطی شده اند. ادامه مطلب

اهمیت بازنمایی بصری اطلاعات در گزارش های روابط عمومی

اهمیت بازنمایی بصری اطلاعات در گزارش های روابط عمومی

اهمیت یافتن استفاده از بازنمایی تصویر در دنیای دیجیتال و سریع روابط عمومی امروز می تواند دلیل خوبی برای توجه به استفاده از تصویر در امر اطلاع رسانی باشد. به عبارت ساده تر؛ گزارش هایی که امروزه توسط هر کارگزار روابط عمومی ارائه می شود باید آراسته به اطلاعات بازنمایی یا تصویری شده نیز باشد تا بتواند در دنیای رقابت بر سر مطلع کردن سریعتر و زودتر «مخاطب هدف»؛ رتبه بهتری را به خود اختصاص دهد. ادامه مطلب

 

معرفی کتاب دایرة المعارف روابط عمومی ایران

معرفی کتاب دایرة المعارف روابط عمومی ایران

 با تلاش و مجاهدت علمی استاد دکتر حمید صبری و با راهنمایی و نظارت اساتید ملی و بین المللی دایره المعارف روابط عمومی ایران تالیف و منتشر می شود.

ادامه مطلب

کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی؛ فرصتی برای حرفه ای شدن

 کاوشگران روابط عمومی – زهرا علی پور: روابط عمومی، تبلیغات و رسانه؛ با وجود این که سه جهت مهم یک ارتباطات سازمانی را تشکیل می دهند ولی هنوز با چالش ها و مشکلات فراوانی روبه رو هستند. این سه حوزه با وجود مرزهای مشترکی که با یکدیگر دارند و در فرآیند موفقیت و پیشرفت یک سازمان نقش اساسی دارند هنوز نتوانسته اند بر اساس اصول حرفه ای عمل کرده و تعامل سازنده داشته باشند. در همین راستا و برای بهبود اوضاع این سه حوزه مهم و نقش آفرین در یک سازمان قرار است نخستین کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی 29 مهر ماه برگزار شود تا فعالان سه حوز روابط‌عمومی، رسانه و تبلیغات گردهم آیند و سازو کارهای رسیدن به هم افزایی و تعامل سازنده بین خود را مورد نقد و بررسی قرار داده و با ارایه نظرات کارشناسانه ضمن رعایت و حفظ حریم اصول حرفه ای، حوزه روابط عمومی، تبلیغات و رسانه بیشتر به هم نزدیک شوند به نحوی که روند تعامل و همکاری آن ها به سوی پیشرفت و تعالی سازمان سوق پیدا کند. به همین بهانه با دکتر داود زارعیان دبیر کل کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی به گفت و گو نشسته ایم ...کامل

رییس انجمن بین المللی روابط عمومی (ایپرا) در سال 2014 انتخاب شد

برندگان جوایز ایپرا 2012 معرفی شدند دکتر زِهرا گنگور به عنوان رییس انجمن بین المللی روابط عمومی (IPRA) در سال 2014 انتخاب شد.

بقیه مطلب را از اینجا بخوانید.

برندگان جوایز 2013 ایپرا معرفی شدند

برندگان جوایز 2013 ایپرا  معرفی شدند

از سوی انجمن بین‌المللی روابط عمومی (معروف به ایپرا)، برندگان جهانی جوایز طلایی این انجمن در سال 2013 معرفی شدند.

اسامی این برندگان پس از بررسی برنامه ها و استراتژی های روابط عمومی ها در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی مشخص شد که در گروه‌ها، عناوین و مجریان؛ به شرح زیر می‌باشند: ادامه

توییتر بزرگ ‌ترین شرکت روابط عمومی جهان است

کریستف جینیستی رییس انجمن بین المللی روابط عمومی (ایپرا) و متخصص در مدیریت رسانه های اجتماعی است
کریستف جینیستی 20ساله بود وقتی مکینتاش اپل به بازار راه یافت و همین امرسبب دگرگونی زندگیش شد. او از تحصیل در رشته حقوق دست کشید و شروع به ترویج و توسعه استفاده ازفناوری نمود. هم اکنون او برصندلی ریاست انجمن بین‌المللی روابط عمومی (IPRA ) نشسته است و متخصص استفاده از رسانه‌های اجتماعی است. او برای اهداء جایزه ریاست IPRA و همچنین به منظور ترویج مطالعه و پژوهش در روابط عمومی که امروزه با رشد فناوری‌ها در ارتباطات بسیار لازم و ضروری به نظر ‌می‌رسد، به دانشگاه د سان مارتین شهر لیما (کشور پرو) آمد. ادامه مطلب

روابط عمومی؛ 62 سال انتظار برای حرکت !!!

این یادداشت به درخواست دوست گرامی سرکار خانم زهرا علی پور نوشته شده است ...

 مینو بدیعی - پایگاه و جایگاه روابط عمومی مثل بسیاری از علوم و فنون جدید در غرب است و این بار مثل دیگر دانش  ها نظیر مدیریت فناوری ارتباطات مهندسی ژنتیک و ... در آمریکا ... پایه گذاران روابط عمومی در آمریکا در آغاز قرن بیستم روزنامه نگاران بودند زیرا به تعبیری روزنامه های انتقادی در اوایل قرن گذشته در آمریکا به شدت حالت تهاجمی و انتقادی نسبت به عملکرد سازمان ها، شرکت ها، کارخانه های بزرگ و کارتل ها و تراست های اقتصادی داشتند. در قبل از جنگ جهانی اول به ویژه در آمریکا ارتباط روزنامه نگاران با سازمان ها به ویژه مراکز دولتی بسیار مخدوش بود . اینجا

دیالوگ های فیس بوکی یک روزنامه نگار و روابط عمومی

سلام

سلام

با تشکر از اظهار لطف دوستان عزیز . ولی به دلیل این که بیشتر وقتم را صرف به روز رسانی سایت کاوشگران روابط عمومی می کنم لذا فرصت به روز رسانی این بلاگ برایم مهیا نیست و فرصتی پیش نمی آید. از علاقه مندان و دوستان گرامی درخواست می شود ادامه مطالب را از طریق سایت مذکور پیگیری کنند. گرچه سعی می کنم این بلاگ را هم به روز کنم. ان شاءالله .با سپاس فراوان . زهرا علی پور

اینجا کلیلک کنید

میلاد عالم آل محمد، هشتمین حجت سرمد،نگین درخشان امامت ، حضرت رضا(ع) بر عاشقان ولایت مبارک باد.