مدرسه روابط عمومی- مرجع تخصصی آموزش و مشاوره «روابط عمومی»

مدرسه روابط عمومی- مرجع تخصصی آموزش و مشاوره «روابط عمومی»

برای برگزاری دوره های تخصصی و مشاوره در زمینه روابط عمومی، روابط عمومی آنلاین،هوش مصنوعی، بازاریابی محتوا، رسانه های اجتماعی، سئو پی آر، تبلیغات، ارتباطات و امور فرهنگی با شماره همراه: 09331178144 تماس حاصل فرمایید.
مدرسه روابط عمومی- مرجع تخصصی آموزش و مشاوره «روابط عمومی»

مدرسه روابط عمومی- مرجع تخصصی آموزش و مشاوره «روابط عمومی»

برای برگزاری دوره های تخصصی و مشاوره در زمینه روابط عمومی، روابط عمومی آنلاین،هوش مصنوعی، بازاریابی محتوا، رسانه های اجتماعی، سئو پی آر، تبلیغات، ارتباطات و امور فرهنگی با شماره همراه: 09331178144 تماس حاصل فرمایید.

مذاکره در روابط عمومی

«مدرسه روابط عمومی»- به گفته جیمز سبنیوس (James K. Sebenius) در مقاله‌ای که سال ۲۰۰۲ برای مجله کسب و کار هاروارد نوشت، در بسیاری از مذاکره‌ها، ما چنان روی مسئله‌ و ترجیحات خودمان متمرکز می‌شویم که فراموش می‌کنیم طرف مقابل، برای حل مسئله‌ی ما به سراغ مذاکره نیامده است. او خودش مسئله‌ای دارد و برای حل آن، نیاز داشته با ما وارد مذاکره شود.


بنابراین هنر مذاکره‌کننده این است که به جای حل مسئله‌ی خود، روی مسئله‌ی طرف مقابل متمرکز شود و ببیند که چه پیشنهادی می‌تواند به طرف مقابل ارائه دهد که ضمن حل مسئله‌ی طرف مقابل، منافع خود او را هم تأمین کند.


در مذاکره‌های ساده‌ مثل مذاکره‌‌ی فروش، اشتباه بالا به این شکل نمود پیدا می‌کند که فروشنده بدون تحقیق و بررسی خواسته‌ی طرف مقابل، محصول و راهکار مطلوب خود را پیشنهاد می‌دهد (به همین علت در آموزش فروش روی فروش مشاوره‌ای بسیار تأکید می‌شود).


روابط عمومی به عنوان یک حرفه ی پویا و تعاملی، در موقعیت های مختلف نیاز به مذاکره دارد. در ادامه به برخی از این موقعیت ها اشاره می کنم:


1. جلب نظر و همکاری:

مذاکره با رسانه ها: برای جلب نظر رسانه ها و انتشار اخبار و اطلاعات مربوط به سازمان

مذاکره با اسپانسرها: برای جلب حمایت مالی برای رویدادها و فعالیت های سازمان

مذاکره با افراد تاثیرگذار: برای جلب نظر و همکاری آنها در جهت پیشبرد اهداف سازمان


2. حل و فصل اختلاف:

مذاکره با مشتریان ناراضی: برای حل و فصل شکایات و نارضایتی های آنها

مذاکره با کارکنان معترض: برای حل و فصل اختلافات و اعتراضات آنها

مذاکره با رقبای تجاری: برای حل و فصل اختلافات و رقابت های تجاری


3. ایجاد و حفظ روابط:

مذاکره با شرکای تجاری: برای ایجاد و حفظ روابط تجاری

مذاکره با سازمان های دولتی: برای اخذ مجوزها و تسهیلات

مذاکره با انجمن های صنفی: برای حفظ و ارتقای جایگاه سازمان در صنعت


4. مدیریت بحران:

مذاکره با مقامات دولتی: در مواقع بحران برای هماهنگی و دریافت کمک

مذاکره با رسانه ها: در مواقع بحران برای ارائه اطلاعات دقیق و شفاف

مذاکره با ذینفعان: در مواقع بحران برای حفظ آرامش و جلب اعتماد آنها


مهارت های مذاکره

برای موفقیت در مذاکره، روابط عمومی ها باید به مهارت های مختلفی مجهز باشند، از جمله:


  1. مهارت های ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط موثر و شفاف
  2. مهارت های شنیداری: توانایی شنیدن دقیق و فعالانه نظرات طرف مقابل
  3. مهارت های حل مسئله: توانایی یافتن راه حل های خلاقانه و mutually beneficial
  4. مهارت های متقاعدسازی: توانایی ارائه ی قوی و متقاعد کننده ی نظرات
  5. مهارت های کنترل خشم: توانایی حفظ آرامش و خونسردی در شرایط چالش برانگیز

با ارتقای مهارت های مذاکره، روابط عمومی ها می توانند به طور موثرتری در موقعیت های مختلف مذاکره عمل کرده و به اهداف خود برسند.


علاوه بر موارد ذکر شده، روابط عمومی ها در موارد زیر نیز ممکن است به مذاکره نیاز پیدا کنند:


  • برگزاری رویدادها: برای عقد قرارداد با پیمانکاران و تامین کنندگان
  • جمع آوری کمک های مالی: برای متقاعد کردن افراد و سازمان ها به منظور کمک مالی
  • انتخاب آژانس تبلیغاتی: برای مذاکره در مورد شرایط و هزینه های همکاری

با توجه به گستردگی وظایف و فعالیت های روابط عمومی، تسلط بر مهارت های مذاکره از جمله ابزارهای ضروری برای موفقیت در این حرفه محسوب می شود. برای آموختن بیشتر در باب مذاکره می توانید از دوره های آموزشی و مشاوره ما بهره بگیرید. با ما در تماس باشید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد