«مدرسه روابط عمومی»- طرح گله و شکایت در روابط میان فردی، چه در روابط دوستانه، خانوادگی، عاشقانه یا کاری، مهارتی ضروری برای حفظ روابط سالم و صمیمی است. اما مطرح کردن گله و شکایت به شکلی صحیح و سازنده می تواند چالش برانگیز باشد. در اینجا چند نکته برای کمک به شما در این زمینه آورده شده است:
1. زمان و مکان مناسب را انتخاب کنید:
زمانی را انتخاب کنید که هر دوی شما آرام و بدون عجله باشید.
مکانی را انتخاب کنید که بتوانید بدون مزاحمت صحبت کنید.
2. لحنی آرام و محترمانه داشته باشید:
از فریاد زدن، توهین کردن یا سرزنش طرف مقابل خودداری کنید.
به جای تمرکز بر شخصیت طرف مقابل، بر رفتار او تمرکز کنید.
از "من" استفاده کنید تا احساسات خود را بیان کنید، به جای "تو" که می تواند حالت تهاجمی داشته باشد.
3. موضوع مورد شکایت خود را به طور واضح و مشخص بیان کنید:
به طور دقیق توضیح دهید که چه اتفاقی افتاده است که شما را ناراحت کرده است.
از مثال های تجربه شده برای روشن تر شدن موضوع استفاده کنید.
بر احساسات خود تمرکز کنید و به جای اینکه به طرف مقابل بگویید که "شما اشتباه می کنید"، بگویید که "من وقتی این کار را انجام می دهید، اینگونه احساس می کنم".
4. به صحبت های طرف مقابل با دقت گوش فرا دهید:
سعی کنید دیدگاه او را درک کنید.
از قطع کردن صحبت های او خودداری کنید.
به دنبال نقاط مشترک باشید.
5. با هم به دنبال راه حل باشید:
بر روی یافتن راه حلی که برای هر دوی شما مفید باشد، تمرکز کنید.
مایل به مصالحه باشید.
اگر نمی توانید به توافقی برسید، از یک واسطه بی طرف کمک بگیرید.
6. پس از گفتگو، موضوع را رها کنید:
از کینه ورزی یا سرزنش طرف مقابل خودداری کنید.
بر روی نکات مثبت رابطه خود تمرکز کنید.