آموزش و مشاوره روابط عمومی دکتر عادل میرشاهی

آموزش و مشاوره روابط عمومی دکتر عادل میرشاهی

برای برگزاری دوره های تخصصی و مشاوره در زمینه روابط عمومی هوش مصنوعی، روابط عمومی نوین، روابط عمومی آنلاین، رسانه های اجتماعی، سئو پی آر، تبلیغات، ارتباطات و امور فرهنگی با شماره همراه: 09331178144 تماس حاصل فرمایید.
آموزش و مشاوره روابط عمومی دکتر عادل میرشاهی

آموزش و مشاوره روابط عمومی دکتر عادل میرشاهی

برای برگزاری دوره های تخصصی و مشاوره در زمینه روابط عمومی هوش مصنوعی، روابط عمومی نوین، روابط عمومی آنلاین، رسانه های اجتماعی، سئو پی آر، تبلیغات، ارتباطات و امور فرهنگی با شماره همراه: 09331178144 تماس حاصل فرمایید.

انواع رابطه

«مدرسه روابط عمومی»- دنیای ارتباطات دنیای بسیار پیچیده ای است. نظریات گوناگونی در باب ارتباطات در جهان امروز مطرح اند و در جایگاه های مختلف می توان آنها را استفاده کرد. استفاده از این اطلاعات باعث می شود که زبری روابط از بین رفته و روابط میان افراد تبعات کمتری را ایجاد نماید. لذا در این یادداشت قصد داریم که ضمن معرفی انواع رابطه به نحوه تعامل با دیگر از طریق رابطه ای مناسب اشاره کنیم. 


هر رابطه‌ای را می‌توان در یکی از دو گروه زیر قرار داد:


  1. روابطی که در آن یکی از طرفین فکر می‌کند مالک دیگری است. این فرد ممکن است همسر او، کارمند او یا فرزندش باشد.
  2. روابطی که دو طرف در آن نسبت به هم احساس مالکانه ندارند.


  • در روابط دسته اول که آنها را روابط مالکانه می‌نامیم، یکی از طرفین به هر دلیل و بهانه‌ای، برای خود «قدرت» و «برتری» و «مالکیت» قائل است.


مالکیت به همراه خود، کنترل کردن بیش از حد و اعمال نظر و تحمیل خواسته‌ها را هم می‌آورد. «سرپیچی» و «اطلاعت» هم واژه‌هایی هستند که در این مدل ذهنی معنا پیدا می‌کنند.


 هر دو طرف در این نوع از رابطه، عموماً ناراضی هستند و دیگری را به عنوان علت نارضایتی معرفی می‌کنند.



مادر معتقد است که فرزندش قدرناشناس است و تمام زحمات او را به هدر داده است. فرزند هم معتقد است که مادرش دست و پای او را بسته و حقوق اولیه زندگی را از او سلب کرده است.


مدیر معتقد است خودش و زندگی‌اش و ثروت و درآمدش را صرف رفاه و خوشحالی کارکنانش کرده است. کارکنان هم معتقدند که مدیر، به خاطر حقوقی که می‌دهد، آنها را برده‌ی خودش می‌داند!


اگر چه ممکن است شکل اول رابطه، در کوتاه مدت، رضایت بخش باشد، اما عموماً در بلندمدت نمی‌تواند رضایت طرفین را تامین نماید.


  • نوع دوم رابطه، همان چیزی است که در نظریه انتخاب مطرح می‌شود.  اینکه «مالکیت» و «کنترل»، نمی‌توانند نگاه و ابزار مناسبی برای مدیریت یک رابطه باشند. 


تمام آنچه در یک رابطه مطرح می‌شود‌ «پذیرش» و «عدم پذیرش» است. هر یک از طرفین خواسته خود را می‌گوید، از آن دفاع می‌کند، دلایل و استدلال‌های خود را مطرح می‌کند و طرف دوم می‌تواند آن‌ها را پذیرفته یا رد کند.


«رابطه دوستانه»، بر مبنای گفتگو و مذاکره و توصیه شکل می‌گیرد و «رابطه مالکانه» بر اساس اعلام نظر و تحمیل و تجویز.


حالا یک بار دیگر اتفاقات روزمره زندگی را با خودتان مرور کنید و ببینید چه سهمی از روابط شما از جنس روابط دوستانه و چه سهمی از جنس روابط مالکانه است.


  1. وقتی آماده‌ی رفتن به مهمانی هستید، لباس دلخواه خود را پوشیده اید و با  لذت مشغول برانداز کردن خود در آیینه هستید، اگر همسر یا والدین شما از راه برسند و ببینند لباس شما مطابق سلیقه آنها نیست، چگونه رفتار می‌کنند؟ 
  2. خود شما با دیگران در این مواقع چگونه رفتار می‌کنید؟
  3. اگر فرزندتان نسبت به  انجام تکالیف و مرتب کردن اتاقش بی اهمیت است، چه ابزاری را برای تغییر رفتار او به کار می‌گیرید؟
  4.  آیا به عنوان تنبیه او را از دیدار آخر هفته با دوستانش محروم میکنید؟
  5.  این نوع رفتارها، تا چه حد در بهبود رابطه موثر است؟
  6. بعد از هر بار استفاده از ابزارهای کنترل، سطح رابطه بهتر و قوی‌تر از گذشته است یا از گذشته سردتر می‌شود؟
  7. واکنش شما در مواجهه با کسانی که نگاه مالکانه به رابطه‌های انسانی دارند چیست؟

انواع رابطه به ما می آموزد که نباید روابط را به سمت رابطه مالکانه ببریم. چراکه تبعات این موضوع برای خودمان و خانواده و همکارانمان زیاد است. یک مدیر روابط عمومی باید نوع روابط میان همکاران را شناسایی کرده و در صورتی که رابطه مالکانه میان دو نفر برقرار است سعی در اصلاح آن کند. در این زمینه می توانید از مشاوره ما بهره مند شوید. می توانید با ما تماس بگیرید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد