«مدرسه روابط عمومی»- دنیای ارتباطات دنیای بسیار پیچیده ای است. نظریات گوناگونی در باب ارتباطات در جهان امروز مطرح اند و در جایگاه های مختلف می توان آنها را استفاده کرد. استفاده از این اطلاعات باعث می شود که زبری روابط از بین رفته و روابط میان افراد تبعات کمتری را ایجاد نماید. لذا در این یادداشت قصد داریم که ضمن معرفی انواع رابطه به نحوه تعامل با دیگر از طریق رابطه ای مناسب اشاره کنیم.
هر رابطهای را میتوان در یکی از دو گروه زیر قرار داد:
مالکیت به همراه خود، کنترل کردن بیش از حد و اعمال نظر و تحمیل خواستهها را هم میآورد. «سرپیچی» و «اطلاعت» هم واژههایی هستند که در این مدل ذهنی معنا پیدا میکنند.
هر دو طرف در این نوع از رابطه، عموماً ناراضی هستند و دیگری را به عنوان علت نارضایتی معرفی میکنند.
مادر معتقد است که فرزندش قدرناشناس است و تمام زحمات او را به هدر داده است. فرزند هم معتقد است که مادرش دست و پای او را بسته و حقوق اولیه زندگی را از او سلب کرده است.
مدیر معتقد است خودش و زندگیاش و ثروت و درآمدش را صرف رفاه و خوشحالی کارکنانش کرده است. کارکنان هم معتقدند که مدیر، به خاطر حقوقی که میدهد، آنها را بردهی خودش میداند!
اگر چه ممکن است شکل اول رابطه، در کوتاه مدت، رضایت بخش باشد، اما عموماً در بلندمدت نمیتواند رضایت طرفین را تامین نماید.
تمام آنچه در یک رابطه مطرح میشود «پذیرش» و «عدم پذیرش» است. هر یک از طرفین خواسته خود را میگوید، از آن دفاع میکند، دلایل و استدلالهای خود را مطرح میکند و طرف دوم میتواند آنها را پذیرفته یا رد کند.
«رابطه دوستانه»، بر مبنای گفتگو و مذاکره و توصیه شکل میگیرد و «رابطه مالکانه» بر اساس اعلام نظر و تحمیل و تجویز.
حالا یک بار دیگر اتفاقات روزمره زندگی را با خودتان مرور کنید و ببینید چه سهمی از روابط شما از جنس روابط دوستانه و چه سهمی از جنس روابط مالکانه است.
انواع رابطه به ما می آموزد که نباید روابط را به سمت رابطه مالکانه ببریم. چراکه تبعات این موضوع برای خودمان و خانواده و همکارانمان زیاد است. یک مدیر روابط عمومی باید نوع روابط میان همکاران را شناسایی کرده و در صورتی که رابطه مالکانه میان دو نفر برقرار است سعی در اصلاح آن کند. در این زمینه می توانید از مشاوره ما بهره مند شوید. می توانید با ما تماس بگیرید.