«مدرسه روابط عمومی»- در دنیای امروز که دسترسی به اطلاعات به آسانی و با سرعتی چشمگیر امکانپذیر است، شناسایی اخبار جعلی و تمایز آنها از اخبار واقعی به یک مهارت ضروری تبدیل شده است.
دوره آموزشی اخبار جعلی و راههای مقابله با آن به شما کمک میکند تا با ماهیت اخبار جعلی، انگیزههای پدیدآورندگان آن و روشهای تشخیص اخبار جعلی از اخبار واقعی آشنا شوید و مهارتهای لازم برای مقابله با این پدیده مخرب را کسب کنید.
کد دوره: 402/03
مدت زمان ارائه آموزش: 16ساعت (نظری و عملی)
پیامدهای یادگیری :
- نسبت به مفاهیم اطلاعات و اخبار جعلی و راهکارهای شناسایی،تشخیص و مقابله با این پدیده، شناخت پیدا می کنند.
- با درک اخبار جعلی در بخشی از مدیریت مسائل سازمانی، نظارت می کنند.
- به مردم در تشخیص روایت های دروغین از حقیقت کمک می کنند.
سرفصل ها و رئوس مطالب یادگیری:
▪ معرفی دوره و ارتباط آن با شرح وظایف/ اهمیت و ضرورت دوره برای کارمندان روابط عمومی
▪ طرح مسأله (ارائه چند نمونه از اخبار جعلی، بحث و گفتگو،بررسی و تحلیل )
▪ اخبار جعلی، ریشه ها ،تعاریف و ویژگی ها/ چرایی و چیستی اخبار جعلی در عصر الکترونیک - روابط عمومی و اخبار جعلی/نقش کارکنان روابط عمومی از طریق مدیریت مسائل رسانه های اجتماعی- نظریه جنگ روانی و تئوری توطئه/ انواع اطلاعات جعلی؛ محتوای طنز، مبالغه آمیز، تقلیدی، ساختگی، ارتباطات جعلی،بافت و بسترجعلی/ چرایی تولیدات اطلاعات جعلی مانند ضعف خبرنگاری، تحریک،تعصب،منافع اقتصادی، سیا سی، تبلیغات/ عوامل تأثیرگذاری اخبار جعلی برمردم مانند؛ سادگی شناخت، ناهماهنگی در شناخت، اثر پس زدن ، وحدت گروهی، اجتماعی و غیره/ روشهای شناسایی و تشخیص اخبار جعلی و اخبار درست/عناصر کلیدی اخبار جعلی/روشهای گسترش اخبار ساختگی و جعلی/ ابزارهای تشخیص سایتهای خبری جعلی / انواع متون نوشتاری و تصویری و نقش هوش مصنوعی در تولید دیپ فیک/ مهارتها و استراتژیهای مقابله با اخبار جعلی و اینفودمی/ مبارزه با اخبار جعلی بوسیله بیگ دیتا و هوش مصنوعی/ اخبار جعلی و اقتصاد توجه، اخبار جعلی و علوم شناختی، ابعاد و مسائل حقوقی اینفودمی، جرائم نشر اخبار جعلی/ چشم اندازه آینده اخبار جعلی، مدیریت اخبار جعلی توسط کارمندان روابط عمومی/ رویکردها و چالشهای مقابله با اخبار جعلی در جهان
▪ انجام کار عملی توسط شرکت کنندگان؛ (بررسی و تحلیل چند نمونه از اخبار جعلی و ارائه راهکارهای مقابله و).. شیوه های یاددهی- یادگیری: سخنرانی، بحث و گفتگو و تحلیل، بررسی موردی، مشارکت فعال و تجربه آموزی از گروه همتایان،استفاده از رسانه های دیداری و شنیداری و سایر روشهای آموزش مهارت محور
ارزشیابی فراگیران:
ترکیبی از ارزشیابی تکوینی(مستمر) و ارزشیابی تراکمی (پایان دوره) / ارزشیابی دانشی و آزمونهای عملکردی( فعالیت مطالعاتی و میدانی در خصوص موضوع- (بررسی، تحلیل ، ارزیابی و ارائه گزارش)
مجریان دوره:
واحدهای آموزش دستگاههای اجرایی، مرکز آموزش مدیریت دولتی، مراکز آموزش و پژوهشهای توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانها و مراکز و مؤسسات آموزشی دارای مجوز در حیطه «روابط عمومی»