«مدرسه روابط عمومی»- اثر دانینگ کروگر ( Dunning–Kruger effect) نوعی سوگیری شناختی در افراد غیرحرفهای است که از توهم برتری رنج میبرند و به اشتباه، تواناییشان را بسیار بیش از اندازهٔ واقعی ارزیابی میکنند.
▫️ این جانبداری به ناتوانی فراشناختی افراد غیرحرفهای در شناسایی ناتوانیشان نسبت داده میشود.
▫️برعکس، افراد خیلی حرفهای، گرایش بیشتری به دستکمگرفتن شایستگی خود داشته و به نادرست تصور میکنند که کاری که برایشان آسان است، برای دیگران نیز آسان است.
▫️دیوید دانینگ و جاستین کروگر از دانشگاه کرنل اینگونه نتیجه میگیرند: «تخمین نادرست فرد بیلیاقت، از اشتباه در ارزیابی خود ناشی میشود؛ درحالیکه تخمین نادرست افراد بسیار بالیاقت، از اشتباه در ارزیابی دیگران نشات میگیرد.»
اثر دانینگ-کرگر در روابط عمومی بیان میکند که افراد نالایق در یک زمینه، تمایل دارند توانایی خود را بیش از حد برآورد کنند، در حالی که افراد ماهر، تمایل دارند توانایی خود را دست کم بگیرند. این اثر میتواند در روابط عمومی پیامدهای منفی و مثبتی داشته باشد:
پیامدهای منفی:
- اعتماد به نفس کاذب: افراد نالایق در روابط عمومی ممکن است به دلیل عدم آگاهی از کمبودهای خود، تصمیمات اشتباهی اتخاذ کنند که به ضرر سازمان یا برندشان تمام شود.
- عدم تمایل به یادگیری: افراد نالایق ممکن است به دلیل عدم درک ناکافی خود، از فرصتهای یادگیری و پیشرفت غافل شوند.
- ارتباطات ضعیف: افراد نالایق ممکن است در برقراری ارتباط با مخاطبان خود و درک نیازهای آنها مشکل داشته باشند.
پیامدهای مثبت:
- فروتنی: افراد ماهر در روابط عمومی به دلیل آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود، تمایل بیشتری به مشورت با دیگران و دریافت بازخورد دارند.
- اشتیاق به یادگیری: افراد ماهر به دلیل میل به ارتقای مهارتهای خود، به طور مداوم در حال یادگیری و پیشرفت هستند.
- ارتباطات قوی: افراد ماهر در روابط عمومی به دلیل درک عمیق از مخاطبان خود، میتوانند با آنها به طور موثرتری ارتباط برقرار کنند.
راهکارها:
- افزایش آگاهی: افراد در روابط عمومی باید از اثر دانینگ-کرگر آگاه باشند و تلاش کنند تا تواناییهای خود را به طور واقعبینانه ارزیابی کنند.
- دریافت بازخورد: افراد در روابط عمومی باید به طور مداوم از دیگران بازخورد دریافت کنند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند.
- یادگیری مداوم: افراد در روابط عمومی باید به طور مداوم در حال یادگیری و پیشرفت باشند تا از بروز نقص در مهارتهای خود جلوگیری کنند.
مثال: