«مدرسه روابط عمومی»- مدیریت بحران در روابط عمومی یکی از جوانب حیاتی است که سازمانها باید به آن توجه کنند. بحرانها و رخدادهای ناگوار میتوانند از جمله حوادث طبیعی، حوادث صنعتی، مشکلات عملیاتی، یا اتفاقات ناخواسته در فضای مجازی باشند که باعث افتضاح و آسیب به شهرت و اعتبار سازمان میشوند. در چنین شرایطی، مدیریت بحران در روابط عمومی به منظور حفظ اعتبار و شناخت سازمان و کنترل آسیبها و مخاطرات مرتبط با بحران، از اهمیت چشمگیری برخوردار است.
ارتباط با کمیته مدیریت بحران سازمان:
کمیته مدیریت بحران سازمان معمولاً به عنوان یک تیم تخصصی شکل میگیرد که مسئولیت مدیریت و کنترل بحرانهای پیشآمده را بر عهده دارد. در این روند، روابط عمومی نقش بسیار مهمی را در هماهنگی اطلاعرسانی و ارتباطات خارجی در زمان بحران دارد. به طور کلی، ارتباطات بین کمیته مدیریت بحران و تیم روابط عمومی شامل موارد زیر میشود:
1. تعیین و ارتقاء استراتژیها و برنامهها:
تعیین استراتژیها و برنامههای ارتباطی در زمان بحران بر اساس تصمیمات گرفته شده توسط کمیته مدیریت بحران.
2. اطلاعرسانی فوری و دقیق:
ارائه اطلاعات فوری و دقیق به تیم روابط عمومی توسط کمیته مدیریت بحران برای ارسال پیامها و اطلاعیههای لازم به مخاطبان و رسانهها.
3. تدارک محتوا و مواد ارتباطی:
ارائه محتوا و مواد ارتباطی مناسب برای انتشار در رسانهها و فضاهای دیجیتال توسط تیم روابط عمومی با هدف اطلاعرسانی به مخاطبان و کنترل آسیبهای مرتبط با بحران.
4. هماهنگی با رسانهها و مخاطبان:
برقراری ارتباط موثر با رسانهها و مخاطبان توسط تیم روابط عمومی با هدف اطلاعرسانی دقیق و کنترل شایعات و اخبار نادرست.
5. ارزیابی عملکرد و بازخورد:
ارزیابی عملکرد و اثربخشی استراتژیها و اقدامات ارتباطی در زمان بحران توسط تیم روابط عممومی و ارسال بازخورد به کمیته مدیریت بحران در جهت بهبود فرآیندها و استراتژیهای ارتباطی آتی.
دکتر عادل میرشاهی، مدرس دوره مدیریت بحران معتقد است که روابط عمومی باید برای رسیدگی به بحران ها چند نکته را مد نظر قرار دهد:
به طور کلی، هماهنگی و همکاری مؤثر بین تیم روابط عمومی و کمیته مدیریت بحران باعث میشود که سازمان به شیوهای موثر و قابل اعتماد به مخاطبان خود در زمان بحران ارتباط برقرار کند و از پتانسیلهای منفی و پیامدهای بحرانها کاسته شود. شما می توانید برای اخذ آموزش و مشاوره با ما تماس بگیرید.