مت ویلکسون- زمزمه ها درباره روزآمد دیگری از الگوریتم موتور جستجوی گوگل ادامه دارد، پاندای 4.0 گوگل همچنان به روز رسانی می شود.
نیوزوایز یکی از سایت هایی است که بیشترین میزان تلفات را پس از «روزآمد محتوای» گوگل داده است. این الگوریتم محتواهای بی کیفیت را از با کیفیت تفکیک می کند.
بر اساس یک تحقیق که توسط بری شوارتز، پی آر وب، پی آر نیوز وایر، بیزینس وایر و پی آر لوگ انجام شده است این سایت ها یک شبه به میزان 60 الی 85 درصد از بازدید کنندگان خود را از دست داده اند!
این آمارها اخیرا نشان داده اند که روزآمدهای گوگل به نحوی بر روی برخی آژانس های روابط عمومی در مواردی که آنها کار توزیع اخبار را انجام بدهند تاثیر می گذارد.
استفاده صحیح از روابط عمومی
به عنوان یک متخصص تکنولوژی روابط عمومی اینکه بخواهیم از گزارش های خبری به عنوان «هرزه نامه» و به منظور بالا بردن جستجو استفاده کنیم کار غیر اصولی و خطرناکی است. اما اگر به موضوع نزدیکتر شویم می بینیم که بسیاری از گزارش های خبری در واقع هیچ چیزی ندارند که مشتری یا خبرنگار بخواهد از آن استفاده کند. برای چنین گزارش هایی تنها شانس دیدن هر نشریه ای از طریق سیستم های وایر می باشد.
با این حال، اگر یک روابط عمومی می خواهد به هر قیمت که شده روی وب برود و این کار را از طریق سیستم های وایر انجام می دهد به نظر می رسد دچار مشکل عمده ای است. چراکه سیستم وایر زمانی مناسب است که بتوانیم خبرنگاران را برای دریافت اهدافشان یاری کنید. به ویژه اینکه دیگر این سیستم ها با سئو همخوان نیستند.
اشتباه نکنید. وایر نیوز جایگاه خود را دارد اما همانند هر کانال دیگری آنها نیز تنها بخشی از محتواهایشان خوب است که آن را ارائه می دهند. و برای یک شرکت فناوری B2B، که محتوا نیازمند ایجاد به واسطه متخصصان روابط عمومی است می تواند درک شود و با وضوح ارتباط برقرار کند آنچه اهمیت دارد به زبان آوردن پیچیدگی های محصول و خدمات به گونه ای است که مشتریان و سردبیران آن را مفید بدانند.
هنگامی که محتوا ایجاد شد، کافی نیست که به سیستم وایر اعتماد کنیم و آن را برای پخش واگذار کنیم. بسیاری از سردبیران در مطبوعات تجاری و فنی اساسا به این سرویس ها اعتقاد ندارند و ترجیح می دهند اطلاعاتی را دریافت کنند که با نیاز آنها بیشتر همخوان باشد.
به همین دلیل است که من در نهایت کارم را به آژانسی می سپارم که منابع و زمان خوبی برای توصعه و نگهداری دقیق در آن سرمایه گذارش شده باشد و فهرست تماس هایش را در هر بخش از حوزه تکنولوژی از قبیل الکترونیک، مهندسی، تله کام، دفاع و علوم زندگی سرمایه گذاری کرده باشد.
این فهرست ها مزایای زیادی دارند: ما در واقع می دانیم که چه کسی گزارش خبری را ارسال کرده است و می توانیم پیامی بر مبنای نیازهای افراد خبرنگار بدوزیم.
این همچنین بدین معناست که ما می توانیم به سرعت رسانه مناسب را برای یک موضوع ارائه شده شناسایی کنیم و فراتر از گزارش خبری حرکت نماییم. برای مثال از راه کار کردن با خروجی های رسانه ای مرتبط برای انتشار مقالات عمقی بیشتر می توانیم به این مهم دست یابیم.
مقالات عمقی دوبرابر نگاه را از یک خواننده می گیرد و این بسیار بیشتر از اطلاعات می تواند در یک گزارش خبری ساده پیدا شود در حالیکه همکاری مثتبی نیز با سئو دارد چراکه گوگل از محتواهای عمیق برای مدت طولانی حمایت می کند. حتی سایت های رسانه ای نیز برای دریافت رتبه ای قوی در گوگل می توانند از این مساله استفاده کنند. همچنان که یادداشت پیشین خودم را بر روی سایت پیناکل نوشته بودم، حتی اگر پیوندهای مستقیمی به سایت شما داده نشده است، محتوای خوب شما هنوز این شانس را دارد که لینک هایی را در صفحه نتایج جستجو دریافت کند و بدین وسیله در واقع شما بهینه سازی برای موتورهای جستجو را با بهره گیری از روابط عمومی انجام می دهید.
غیر از اینکه مطمئن می شودی که محتوای خوبی را برای خبرنگاران و سردبیران به گونه ای موثر ایجاد کرده اید، روزآمد چه معنای دیگری برای متخصصان روابط عمومی و ارتباطات بازاریابی دارد؟
محتوای تکراری ارسال نکنید
پاندا 4.0 سایت هایی را جریمه می کند که شامل محتوای تکراری می شوند. متخصصان ارتباطات بازاریابی اغلب وظیفه شان بازنشر محتوا از مقالات و گزارش های خبری در پست های وبلاگی، اینفوگرافیک ها، اسلاید شیرها و مانند آن است. در حالیکه این هنوز ایده خوبی است که افراد هنوز ترجیح می دهند محتوایی را در قالب متفاوت استفاده کنند. بسیار مهم است که مطمئن شوید از تیترها و متن های متفاوت استفاده می کنید و اینکه وبسایت شما از محتوایی یگانه مملو شده است.
سرقت ادبی نکنید
سرقت ادبی بد است. ما همه در مدرسه و دانشگاه این را یاد گرفته ایم و اکنون گوگل نیز می خواهد که این سنت را در محیط وب اعمال کند و سایت هایی که از آن سرپیچی می کنند را مجازات نماید. گوگل هیچ مشکلی با نقل از دیگران ندارد، در واقع پیوند دادن به کار سایرین برای شخصی که شما از او نقل می کنید بسیار خوب است و به آنها لینکی ویژه داده اید و داده شان را معتبر کرده اید. به عنوان مثال می توانید نقل کنید که من این قطعه را از نوشته عادل میرشاهی برداشته ام.
مقالات طولانی با لینک های کمتر بنویسید
آن کسانی از میان ما که برای وب می نویسند عموما نوشته های خودشان را کوتاه می کنند. در حالی که در خبرنگاری تکنولوژی اگر یک خبر بیش از 500 واژه داشته باشد سردبیر آن را به عنوان پرگویی قلمداد کرده و می گوید که بهتر است کوتاه شود.
اکنون زمان آن رسیده که اگر می خواهید مفهومی پیچیده را شرح دهید آن را در کمتر از 500 کلمه ننویسید بلکه بیشتر از 1200 کلمه برای آن استفاده کنید و این می تواند در تصویب محتوای شما تاثیر داشته باشد.
همه این موارد امروز تغییر کرده است امروزه محتوای طولانی تر بیشتر از محتوای کوتاه موتورهای جستجو را به سمت خود می کشاند. حتی این وبلاگ در 1000 کلمه بسته شده است و جزو وبلاگ های پرگو به حساب می آید و این چیزی است که گوگل آرزویش را دارد!
و در عین حال افزودن چند لینک به صفحات داخلی مرتبط هنوز ایده ای خوب است و تجربه های خوبی را برای کاربر به همراه می آورد اما پر کردن صفحه از لینک باعث می شود که کل صفحه به عنوان اسپم دیده شود.
آیا هنوز نگران پاندا هستید؟
اگر شما هنوز نگران الگوریتم و تغییرات آن می باشید چیزهایی وجود دارند که می توانید انجام دهید. اگر یک نرافزار تحلیلگر نصب کرده اید، می توانید دریابید که چه اندازه ترافیک را از گوگل دریافت می کنید. اگر این کار را کرده اید پس به موارد فوق به دقت توجه کنید.
اگر زمان یا منابع را برای تغییرات مورد نظر ندارید و یا مطمئن نیستید که به آن نیاز دارید یا نه می توانید از کتاب الکترونیکی که نشان می دهد گوگل چگونه تغییر می کند استفاده کنید. قطعا هرچه بخواهید را در آن خواهید یافت.
منبع: http://www.business2community.com/seo/google-update-profound-effect-way-pr-agencies-work-0920163#idoYzA5t7tgeH3Fc.99
مترجم: دکتر عادل میرشاهی (مدرس روابط عمومی اینترنتی و سئو پی آر)