«مدرسه روابط عمومی»- دوره آموزشی تحلیل محتوای پیام های ارتباطی به شما کمک می کند تا با روش ها و فنون تحلیل محتوای انواع مختلف پیام های ارتباطی آشنا شوید و از آنها برای درک بهتر معانی و مفاهیم نهفته در پیام ها، شناسایی اهداف و انگیزه های فرستنده پیام، و پیش بینی واکنش مخاطبان استفاده کنید.
در دنیای امروز که حجم زیادی از اطلاعات و پیام ها به صورت روزانه با آنها مواجه هستیم، توانایی تحلیل محتوای پیام ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با تحلیل محتوای پیام ها می توانید از گمراه شدن توسط اطلاعات نادرست و مغرضانه جلوگیری کنید، تصمیمات آگاهانه تری بگیرید و روابط موثرتری با دیگران برقرار کنید.
این دوره به شما مفاهیم کلیدی تحلیل محتوای پیام های ارتباطی، انواع مختلف تحلیل محتوا، مراحل انجام تحلیل محتوا، و کاربردهای تحلیل محتوا را آموزش می دهد. همچنین در این دوره با نرم افزارهای مختلف تحلیل محتوا آشنا خواهید شد و مهارت های لازم برای انجام تحلیل محتوای پیام های ارتباطی را به دست خواهید آورد.
کد دوره: 402/019
مدت زمان ارائه آموزش: 24ساعت(نظری و عملی)
پیامدهای یادگیری :
- نسبت به کارکرد تحلیل محتوای پیامهای ارتباطی در روابط عمومی شناخت پیدا می کنند.
- محتوای پیامها و رسانههای جمعی و اجتماعی را تحلیل و ارزیابی می کنند.
سرفصلها و رئوس مطالب یادگیری:
▪ معرفی دوره و ارتباط آن با شرح وظایف/ اهمیت و ضرورت دوره برای کارمندان روابط عمومی
▪ طرح مسأله (معرفی چند نمونه از پیام های ارتباطی،بحث و گفتگو با مشارکت فراگیران)
▪ ضرورت و کاربردهای تحلیل پیامهای ارتباطی در روابط عمومی/ مفاهیم پایه در تحلیل محتوا و انواع آن/ تحلیل محتوای پیام های ارتباطی / پیام های رسانه های مکتوب/ پیامهای رسانه های رادیویی و تلویزیونی/ پیام های رسانه های اینترنتی/ مقایسه تحلیل محتوای کیفی و محتوای کمی پیام/ اجزای اصلی پیامهای ارتباطی/ فرآیند
اجرای تحلیل محتوا/ مراحل جمع آوری داده ها در تحلیل محتوای کمی/ ملاحظات مقوله بندی/ مقوله بندی در تحلیل محتوای کیفی/ تهیه دستورالعمل/پروتکل کدگذاری/ پایایی و عینیت برگه کدگذاری و دستورالعمل آن/ جامعه و نمونه گیری/ تحلیل داده ها همراه با کاربرد کامپیوتر در تحلیل محتوا/ تحلیل محتوا در کتاب/مطبوعات/ رادیو/
تلویزیون و رسانه های تصویری و نوپدید/ تنظیم گزارش تحلیل و ارائه نتایج آن
▪ ارائه کار عملی و تمرین برای یادگیری بیشتر( تحلیل و ارزیابی نمونه های مختلف پیام ارتباطی)
شیوههای یاددهی- یادگیری:
کارگاهی، تمرین،ارائه کار عملی، بررسی موردی، استفاده از رسانههای دیداری و شنیداری، بحث و گفتگو و تجربه آموزی از گروه همتایان و سایر روشهای آموزش مهارت محور
ارزشیابی فراگیران:
ترکیبی از ارزشیابی تکوینی(مستمر) و ارزشیابی تراکمی (پایان دوره) - آزمونهای عملکردی(بررسی، تحلیل و ارزیابی محتوا از بعد کمی و کیفی)
مجریان دوره:
واحدهای آموزش دستگاههای اجرایی، مرکز آموزش مدیریت دولتی، مراکز آموزش و پژوهشهای توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانها و مراکز و مؤسسات آموزشی دارای مجوز در حیطه «روابط عمومی»