«مدرسه روابط عمومی»- پوپولیسم رسانه ای عنوان یادداشتی از دکتر حجت اله عباسی است که در این یادداشت تکمله ای بر آن می نویسم تا روابط عمومی ها بتوانند از این یادداشت زیبا بهره مند شوند.
رسانه های اجتماعی امکانات تولید و انتشار محتوا را در اختیار همه شهروندان قرار داده اند. این رخداد مهم ترین انقلاب رسانه ای در طول تاریخ قلمداد می شود.
این تحول شگرف، گروه محدود ارتباط سازان جمعی در رسانه های سنتی را به انبوه شهروند-خبرنگاران در رسانه های جدید تبدیل کرده است.
در رسانه های اجتماعی دروازه بانی دایر بر انتخاب، پردازش و کنترل اطلاعات رنگ باخته است. حذف چنین گلوگاهی موجب حذف واسطه ها و تضعیف قدرت دولت ها و گفتمان مسلط شده است.
در کنار این دستاورد بزرگ در رسانه های جدید، تقلیل جایگاه نیروهای حرفه ای به نیروهای تازه کار موجب تضعیف کمیت و کیفیت تولیدات شده است.
میدانداری نسلی از تولید کنندگان مبتدی موجب کیفیت زدایی محصولات رسانه ای شده است. این مسئله از آنجا ناشی می شود که بسیاری از معیارها و ارزش های حرفه ای در تولیدات رسانه های اجتماعی به معیارهای فرهنگ توده تنزل یافته است.چنین مسئله ای مصداق پوپولیسم رسانه ای است.
در مرام پوپولیسم تخصص و کار کارشناسی حرفه ای جایگاه و محلی از اعراب ندارد. از اینرو پوپولیسم رسانه ای هدف غایی خود را همنوایی با عامه مردم می داند و کار فاخر را به حاشیه می راند.
در دراز مدت، رسانه های اجتماعی نسلی سطحی نگر پرورش خواهند داد و سنت مطالعه کتاب،که بنیان مطالعات علمی و تولیدات فاخر بر آن استوار است را به چالش خواهند کشید.
هر چند رسانه های جدید به افزایش اطلاعات و دانش و شکستن انحصار رسانه ای کمک شایانی کرده اند اما به عنوان وسیله ای سرگرم کننده موجب اتلاف وقت به عنوان منبعی با ارزش شده اند.
این مسئله ما را به تنظیم رژیم مصرف رسانه ای صحیح رهنمون می کند. مسئله ای که اگر هر کاربر خود آنرا مدیریت نکند، آسیب های آن گریبان او را خواهد گرفت. هر کاربر برای استفاده از فضای مجازی باید به صورت هدفمند و در چارچوب رژیم مصرف رسانه ای مشخص از این رسانه ها استفاده کند و عنان اختیار خود را بدست امواج نسپارد.
روابط عمومی در برابر پوپولیسم رسانه های اجتماعی
پوپولیسم در رسانههای اجتماعی به رواج اطلاعات نادرست، شایعات و اخبار جعلی برای جلب نظر و تحریک احساسات عمومی اشاره دارد. این پدیده میتواند به انسجام اجتماعی، اعتماد به نهادها و دموکراسی آسیب برساند. روابط عمومی میتواند با استفاده از روشهای مختلف به مقابله با پوپولیسم در رسانههای اجتماعی بپردازد:
1. آموزش و آگاهیرسانی:
آموزش مخاطبان در مورد سواد رسانهای و نحوه تشخیص اطلاعات نادرست.
ارائه اطلاعات دقیق و شفاف در مورد موضوعات مورد بحث در رسانههای اجتماعی.
افزایش آگاهی عمومی در مورد خطرات پوپولیسم و تأثیرات منفی آن بر جامعه.
2. ترویج گفتگوی سالم:
ایجاد فضایی برای گفتگوی سالم و تبادل نظر در مورد موضوعات مختلف در رسانههای اجتماعی.
تشویق به بحثهای عقلانی و مبتنی بر شواهد.
مقابله با سخنان نفرتپراکن، تبعیضآمیز و خشونتآمیز.
3. همکاری با ذینفعان:
همکاری با سازمانهای مدنی، رسانهها و سایر ذینفعان برای مقابله با پوپولیسم در رسانههای اجتماعی.
توسعه و اجرای برنامههای مشترک برای آموزش و آگاهیرسانی به مخاطبان.
ترویج گفتگوی سازنده و تبادل نظر بین ذینفعان مختلف.
4. استفاده از ابزارهای دیجیتال:
استفاده از ابزارهای دیجیتال برای رصد و پایش اخبار جعلی و اطلاعات نادرست در رسانههای اجتماعی.
شناسایی و گزارش محتوای پوپولیستی به پلتفرمهای رسانههای اجتماعی.
استفاده از ابزارهای دیجیتال برای انتشار اطلاعات دقیق و شفاف.
5. تقویت اعتماد:
ارتقای شفافیت و پاسخگویی در سازمان.
تعامل فعال با مخاطبان در رسانههای اجتماعی.
ارائه اطلاعات و خدمات قابل اعتماد به مخاطبان.
مقابله با پوپولیسم در رسانههای اجتماعی یک چالش بزرگ است که نیازمند تلاش و همکاری همه ذینفعان، از جمله روابط عمومی، دارد. با استفاده از روشهای ذکر شده در بالا، روابط عمومی میتواند به ارتقای آگاهی عمومی، ترویج گفتگوی سالم و تقویت اعتماد در جامعه کمک کند. روابط عمومی ها باید در این مصاف از راهنمایی و مشاوره بهره مند شوند. به خاطر داشته باشید، حوزه های تخصصی روابط عمومی بسیار گسترده اند و اگر بخواهید در فعالیتهای خود دستاوردهای پایدار داشته باشید نیازمند آموزش و مشاوره هستید.
با ما در تماس باشید.