مترجم: دکتر عادل میرشاهی- کارشناس روابط عمومی و سئو پی آر (SEOPR)- امروزه اکثر شرکت ها به نوعی از «بهینه سازی برای موتورهای جستجو» (SEO) استفاده می کنند. می توان نتیجه گرفت که شرکت ها بر تمام ابعاد فعالیت های ارتباطی شان بیشتر از گذشته می اندیشند تا بتوانند بیشترین بهره را از قدرت وب ببرند. شرکت هایی هستند که کارشان را بهتر انجام می دهند و کمپین های آنلاین و آفلاین را به صورت تلفیقی برگذار می کنند تا بتوانند به افکار عمومی جهت دهند. شرایط کنونی می طلبد که وب به طور فزاینده تبدیل به هدفی مشترک شود، حتی برای دپارتمانی همچون روابط عمومی که در نگاه سنتی بخشی از روند فروش نبوده است. اتفاق میمون و مبارکی که در چند وقت اخیر افتاده می تواند به روابط عمومی در «ارزیابی میزان اثربخشی» دپارتمان روابط عمومی در میزان فروش کمک کند. روابط عمومی امروز می توان از طریق یکپارچه سازی فعالیت هایش با استراتژی های کلان تر بخش سئو (SEO) اثربخشی کارش را با دقت زیادی ارزیابی کند.
قبل از شروع ، مهم است درکی از اینکه سئو (SEO) شامل چه بخش هایی می شود، داشته باشیم. «بهینه سازی برای موتورهای جستجو» هنر و علم طراحی ساختار وبسایت به منظور بهبود وضعیت حجم و کیفیت ترافیک توسط موتورهای جستجو به سایت است. بنابراین سئو متشکل از:
1. یک سری تکنیک های متنوع، بر مبنای دامنه و میزان پیچیدگی برای انتخاب کلمات کلیدی در سایت های متنی و
2. معماری صفحات وب است
درست است که اکثر دپارتمان های روابط عمومی نگران ساختار معماری سایتشان نیستند. (و در واقع هم نباید باشند.) به هر حال، دپارتمان روابط عمومی حوزه های کلیدی متنوع و موثری دارد که برای پیشبرد اهداف سئو (SEO) بسیار مهم اند و و از طرف دیگر کارگزاران روابط عمومی می توانند از طریق همکاری با برنامه های بخش سئوی (SEO) شرکت از منافع آن بهره مند شوند. این حوزه ها عبارتند از:
1. زبان
درک اینکه چگونه مخاطبان آنلاین در مورد محصولات، خدمات و مسائل سازمان شما ارتباط برقرار می کنند و سپس استفاده از زبان مشترک در ارتباطات آنلاینتان یکی از سنگ بناهای سئو (SEO) است. کارگزار هوشمند روابط عمومی بایستی کلمات کلیدی شناسایی شده توسط تیم سئو (SEO) را درک و از آنها استفاده کند. و در این خصوص تاکتیک هایی وجود دارند که بایستی مد نظر قرار گیرند. این تاکتیک ها عبارتند از:
· بهره مندی از زبان در گزارش های خبری: گزارش های خبری تان را با در نظر داشتن موتورهای جستجو بنویسید و کلمات کاربردی کلیدی سازمانتان را در آن بگنجانید.
· زبان سخنگویانتان را بهینه سازی کنید. سخنگویان بایستی استفاده از کلمات کلیدی کاربردی را به صورت یک عادت در صحبت با گزارشگران، بلاگرها، تحلیلگران و همه اشخاص اثرگذار خارج از سازمان در آورند. این موضوع همچنین در مورد آموزش رسانه- آموزش تمارینی برای استفاده از زبان مناسب نیز صادق است. استفاده از کلمات کلیدی احتمال استفاده آنها در مقالات و یادداشت های بلاگ های مرتبط به سازمان شما و حتی احتمال دریافت لینک به سایتتان را افزایش می دهد. اجرای یک مصاحبه موفق می تواند منبع مهمی از لینک های مرتبطی باشد که به سایت شما وارد می شوند و ارزش فوق العاده ای برای سئوی (SEO) سایت شما خواهد داشت.
· بلاگ سازمان: یک وبلاگ به روز بار ترافیکی زیادی را از موتورهای جستجو دریافت می کند که به منبع فعلی اطلاعات ارجاع می دهند. بلاگ سازمان متبوع شما می تواند همزمان دو هدف را تعقیب کند که هر دو این ها یعنی ابزار ارتباطاتی و پیش بردن «پدیداری»، وقتی اتفاق می افتد که شما کلمات کلیدی مهم را در یادداشت های وبلاگتان به کار برده باشید.
2. نفوذ در خبرنگاران و بلاگرها
کاری که شما با افراد ذی نفوذ خارج از شرکت انجام می دهید می تواند نقش بزرگی در «پدیداری» سایت شما ایفا کند. اکثر بلاگرها خوشحال خواهند شد که به شما که صاحب سایت هستید و محتوای وبلاگش را حمایت می کنید، لینک دهند و متعاقبا بسیاری از سایت های رسانه ای تمایل خواند داشت که از این رفتار تبعیت کنند. شما می توانید این رفتار را با مشارکت خودتان تشویق و حمایت کنید.
· داستان های جذاب بوکمارک یا تویتر یا یادداشت های وبلاگ و لینک های برگشتی به آن صفحات: بله! داریم در مورد رسانه های اجتماعی سخن می گوییم. بعلاوه برای ساخت شهرت با این کار، شما به عنوان یک تاثیر گذار آنلاین روی صفحه رادار دیگران قرار خواهید گرفت. این حضور در محلی که مرکز توجه اذهان است می تواند به «پدیداری» و فرصت های ترویجی منجر شود.
· روابط تان را با بلاگرها از راه های مختلف و حتی در زمان مناسب با ارائه لینک برگشتی به وبلاگشان (در قسمت بازتاب ها) در وبلاگ سازمانی توسعه دهید.
· سالم نفوذ کنید: بلاگرها و خبرنگاران معتمد باعث افزایش نفوذ شما می شوند، پس با ارائه اطلاعات و مردم باعث کسب این نفوذ شوید.
· جان کلام اینکه خواندن بلاگ ها را بخشی از فعالیت های روزانه تان کنید. هیچ راهی برای برتر بودن و در مرکز توجه بودن در محیط شما بهتر از وبلاگ خواندن نیست و قطعا فرصت هایی برای گفتمان بی واسطه با بلاگر ها و سایر مردم درگیر موضوع، نصیبتان می شود.
از فرصت های رسانه های آنلاین امروز که برای فعالیت شما شرایطی را خلق می کنند، استقبال کنید- و با توجه به اینکه تلاش های ترویجی شما می تواند استراتژی سئو (SEO) شرکت شما را حمایت و پشتیبانی کند- این کار به اخذ نتایج بهتر از تلاش هایتان کمک خواهد کرد که به دقت قابل اندازه گیری هستند. صرف زمانی برای درک استراتژی سئو (SEO) سازمان و آموختن نحوه ارزیابی نتایج، فرصت هایی جدید و جالب توجه را برای کمپین روابط عمومی خواهد گشود.