«مدرسه روابط عمومی»- دوازده ویژگی یک سخن خوب از دیدگاه قرآن کریم می تواند به روابط عمومی ها که محل تلاقی مخاطب و کلام هستند کمک کند تا اخلاق اسلامی را در فضای کار خود حکم فرما کنند.
۱. آگاهانه باشد.
“لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَڪَ بِهِ عِلْمٌ”
۲. نرم باشد.
“قَوْلاً لَّیِّناً”
زبانمان تیغ نداشته باشد.
۳. حرفی که می زنیم خودمان هم عمل کنیم.
“لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ”
۴. منصفانه باشد.
”وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا”
۵. حرفمان مستند باشد.
”قَوْلًا سَدِیدًا” منطقے حرف بزنیم.
۶. ساده حرف بزنیم.
”قَوْلاً مَّیْسُورًا”
پیچیده حرف زدن هنر نیست.
“روان حرف بزنیم”
۷. کلام رسا باشد.
” قَوْلاً بَلِیغًا”
۸. زیبا باشد.
”قولوا للناس حسنا”
۹. بهترین کلمات را انتخاب ڪنیم.
“یَقُولُ الَّتے هِیَ أحْسَن”
۱۰. حرف هایمان روح معرفت و جوانمردی داشته باشد.
“و قولوا لهم قولا معروفا”
۱۱. همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم.
“قولاً ڪریماً”
۱۲.کمک کنیم تا در جامعه حرف های پاک باب شود.
“هدوا الے الطّیب من القول“
بنابراین یک روابط عمومی می تواند با در نظر گرفتن این نکات در جهت بهره گیری از اخلاق قرآنی در فضای کار حرکت کند. برای آموزش و مشاوره می توانید با ما تماس بگیرید.
«مدرسه روابط عمومی»- مدیران روابط عمومی عموما افراد سخنوری هستند. با این حال گاهی نکاتی در سخنوری فراموش می شود و باید یادآوری شوند تا سخنرانی گیراتر و جذاب تر شود.
به دست آوردن حضور صدایی مناسب برای صحبت کردن در جمع نه تنها به کارتان و موفقیت شرکتتان کمک میکند بلکه به شما این امکان را میدهد که دقیقاً همان پیامی که در ذهن دارید را به مخاطبینتان برسانید: البته کاملاً موثر و سریع. در زیر به 5 عنصری اشاره میکنیم که کمکتان میکند به سطح بالاتری از تاثیرگذاری صدا در کار دست یابید.
۱. حمایت تنفس:
تنفس در حرف زدن با نفس کشیدن عادی فرق دارد و موقع حرف زدن نیاز به تنفس عمیقتری است. همچنین این نفس کشیدن باید بسیار کنترلشدهتر باشد زیرا حرفی که از دهانتان بیرون میآید، نتیجه برخورد هوا به تارهای صوتیتان است. تنفس درست پایه و اساس خوب حرف زدن است زیرا مخالف تنفس بد به دلیل عصبی بودن و استرس داشتن است. تمرین اصلی آن تمرین تنفس دیافراگمی است. نام دیگر آن تنفس از شکم است و بسیار کار سادهای است: اجازه بدهید شکمتان موقع داخل و بیرون دادن هوا بالا و پایین شود نه سینه و شانههایتان. با تنفس از شکم شما ذخیره هوایی ایجاد میکنید که به خوبی از صدایتان حمایت کرده و باعث قویتر شدن آن میشود.
۲. عطف صوتی:
این دقیقاً متضاد حرف زدن «یکنواخت» است. شما هم احتمالاً مثل بقیه آدمها وقتی درمورد موضوعی که خیلی به آن علاقه دارید صحبت میکنید، صدایتان بالا-پایینهایی پیدا میکند. از طرف دیگر حرف زدن در موقعیتهای پرفشار باعث صاف و یکنواخت شدن تن صدای شما خواهد شد. این باعث میشود که شنوندهها توجه خود را از دست بدهند زیرا گوشهای ما به تغییر جواب میدهد نه به یکنواختی. سخنرانان در عرصه تجارت معمولاً افت و خیزهای زیادی به صدای خود نمیدهند اما اینکه صدایتان محدوده بالا و پایین شدن دارد، یک دلیل داشته است! اگر صدایتان چندان رسا نیست، وقت آن رسیده که کمی رنگ و بوی آن را تغییر دهید. با این روش شنوندههایتان خیلی راحتتر خام حرفهایتان خواهند بود.
۳. طرحریزی برای قدرت:
چرا سخنرانان تجاری اعتقاد دارند که محتوای حرفهایشان اهمیت بسیار زیادی دارد اما توجهی به مهارتهای صدایی خود ندارند؟ برای اینکه شنوندههایتان را به همانجایی که خودتان میخواهید هدایت کنید، به قدرت ماکسیمم نیاز دارید. صدای شما یکی از راههایی است که با کمک آن میتوانید به این دست پیدا کنید. قدرت صدا با تنفس دیافراگمی شروع میشود زیرا باعث میشود صدا انعکاس قویتری داشته باشد. هیچوقت سعی نکنید برای رسیدن به چنین نوع قدرتی بلندتر حرف بزنید زیرا باعث میشود صدایتان به شکل ناخوشایندی تغییر کند. درعوض، سعی کنید انرژیتان را بیشتر کنید.
۴. همدردی:
هر سخنگویی باید نسبت به شنوندههای خود همدردی نشان دهد. البته، همدردی چیزی نیست که در آن لحظه بسازید. برای اینکار باید درمورد موضوع بحثتان کاملاً بااحساس حرف بزنید. اگر صدایتان طوری به نظر برسد که انگار نسبت به موضوع بیتفاوت هستید، شنوندهها هم همینطور خواهند بود. و برای به کار بردن زبان حساسی برای متقاعد کردن و الهام بخشیدن به آنها تردید نکنید. همچنین باید راهی برای «شنیدن» شنوندههایتان پیدا کنید. چه گفتگوی غیرکلامی دریافت میکنید؟ شنوندههایتان هستند که با شما حرف میزنند، صدایشان را میشنوید؟ به آنها نشان دهید که احساسشان را نسبت به طریقه حرف زدنتان با آنها میفهمید و به سوالاتشان پاسخ دهید.
صدای شما قدرت بینظیری برای تحت تاثیر قرار دادن شنوندههایتان نسبت به پیامتان دارد. پس چرا از این به بعد «هوشمندانهتر» صحبت نکنید و از این ابزار لازم کاری بهره کافی نبرید؟
5. لحن صدا
%80 سخنرانی فراموش می شود. چیزی که در خاطر مخاطب باقی میماند: لحن و آرامش صدای شماست. سعی کنید خوش بینانه, با لحنی باطراوت و همراه با لبخند سخن بگویید. اینهاست که در خاطر میماند.
مدیران روابط عمومی نیاز دارند تا با شرکت در دوره های آموزشی سخنوری، توانایی سخنرانی خود را افزایش دهند. لذا در این خصوص می توانید با ما در تماس باشید.
«مدرسه روابط عمومی»-بدیهی است که زندگی خوب مبنایی برای کار و فعالیت خوب است. بنابراین پاسخ به این سوال که زندگی خوب چیست؟ می تواند به یک مدیر روابط عمومی کمک کند، تا درکی عمیق تر از کاری که باید انجام بدهد بدست آورد. جواب این سوال در تحقیقی است که ۷۵ سال طول کشید.
تیم روانپزشکان هاروارد ۷۵ سال روی یک پروژهء تحقیقاتی کار کردند. سوال تحقیق این بود که چه چیزی باعث میشود شما از زندگی رضایت داشته باشید. دلیل اصلی اینکه زندگی را خوب و شاد بدانیم چیست؟
۷۵ سال پیش در یک نظرسنجی از نسلی جوان پرسیدند که مهمترین اهداف زندگیشان برای آینده چیست؟ بیشتر از ۸۰٪ گفته بودند پولدار شدن و بیش از ۵۰٪ اهداف دیگری از جمله مشهور شدن را هدف زندگی خود عنوان کردند. در این تحقیق زندگی ۷۲۴ مرد را هر سال و به مدت ۷۵ سال از نظر زندگی، شغل، سلامت و... زیر نظر گرفتند و جذابیت این پروژه در این بود که هیچ کس نمیدانست تک تک این افراد چه زندگی و داستانی در آینده خواهند داشت.
در سال ۲۰۱۳ هنوز ۶۰ نفر از آنها زنده بودند که اغلب بالای ۹۰ سالشان بود. در حال حاضر تحقیقی مشابه روی حدود ۲۰۰۰ فرزندی که از این افراد بجا مانده است در حال انجام است.
این مطالعه در سال ۱۹۳۸ روی دو گروه آغاز شد. گروه اول دانشجویان هاروارد بودند که در زمان جنگ جهانی درسشان تمام شد و تعداد زیادی از آنها به جنگ رفتند، گروه دوم پسرانی از فقیرترین محله های شهر بوستون بودند. بعدها که این افراد بزرگ شدند هر کدام مسیر زندگی خاص خود را داشتند، برخی کارگر، برخی وکیل، دکتر یا مهندس شدند. گروهی الکلی و برخی مبتلا به شیزوفرنی شدند. یک نفر از این جمع هم رییس جمهور آمریکا شد.
در این تحقیق فقط پرسشنامه برای افراد ارسال نمیشد بلکه هر بار مصاحبه و سوابق پزشکی، آزمایش خون و اسکن مغزی روی آنها انجام میشد.
اما آنچه از این تحقیق بدست آمد چه بود؟ از این صدها هزار صفحه اطلاعاتی که جمع آوری شد چه پیام و چه پاسخی به دست آمد؟
پیام روشنی که این مطالعهء ۷۵ ساله به ما داد این بود که مهمترین عامل شاد و سالم بودن در زندگی داشتن روابط خوب است.
در این تحقیق سه درس بزرگ راجع به روابط بدست آمد:
۱- روابط اجتماعی یک عامل بسیار مهم و خوب است. تنهایی و احساس تنها بودن انسان را از بین میبرد.
به نظر میرسد افراد با روابط اجتماعی خوب و با حضور در جمع خانواده، دوستان و جامعه، از لحاظ روحی شادتر، از نظر فیزیکی سالمتر و همچنین دارای عمر طولانی تری هستند. تنهایی یک تجربهء مسموم و تلخ و دردآورد است. افرادی که گوشه گیر هستند از لحاظ درونی کمتر خوشحالند و سلامتی آنها زودتر به خطر می افتد. این افراد کارکرد مغز خود را زودتر از دست میدهند و زندگی کوتاهتری خواهند داشت.
۲- دومین نکتهء این تحقیق این بود که تعداد دوستان مهم نیست، و حتی اینکه شما در رابطه تعهد دارید هم مهم نیست، بلکه کیفیت رابطه ای که در آن هستید بیشترین اهمیت را دارد. به عبارتی دیگر میزان جر و بحث و مشاجره و دعوایی که در یک رابطه وجود دارد بیشترین تاثیر را بر زندگی و سلامت ما دارد. حضور در چنین روابط و ازدواجهای پر تنشی حتی از آسیبهای طلاق هم بدتر است.
۳- و سومین درس بزرگی که از این تحقیق گرفتند این بود که یک رابطهء خوب و صمیمی روی عملکرد مغز ما اثرات مثبت دارد. افرادی که در دوران سالمندی در یک رابطهء خوب بودند حافظه ای بهتر و طولانی تر داشتند.
یک رابطهء خوب به این معنا نیست که هیچ وقت مشاجره و اختلاف و ناراحتی در آن وجود نداشته باشد بلکه به این معناست که دو طرف رابطه به همدیگر حس تعلق داشته باشند و بدانند که در زمان سختیها و مشکلات میتوانند به یکدیگر اتکا و اعتماد کنند.
نکتهء جالب دیگر این که فرزندان این نسل که مورد مطالعه قرار گرفتند هم اکثرا در سنین نوجوانی معتقد هستند که برای رسیدن به یک زندگی شاد و موفق عامل اصلی ثروت و شهرت است.
مارک تواین یک قرن پیش وقتی به گذشته خود نگاه میکرد نوشت:
« زمان زیادی باقی نیست، زندگی خیلی کوتاه است. وقتی برای جر و بحثها، عذرخواهی ها، دل شکستنها وجود ندارد. ما فقط برای عشق ورزیدن وقت داریم.»
شما به عنوان مسئول روابط عمومی نیازمند القای روش برقراری ارتباط سالم به کارمندان و مخاطبان هستید. لذا برای آموزش و مشاوره می توانید با ما تماس بگیرید.